Proeven van proefjes
Kiezen voor geluk
De oertijd
Naar een museum? Op schoolreis? Is dat niet saai? Niet in dit museum! In Gallo-Romeins museum in Tongeren nam een hele fijne gids ons mee op een reis door de tijd tot bij de eerste mensen. Een workshop speerwerpen en amulet maken volgde. Na de middag doken we tussen de regenbuien door de speeltuin in. Weeral een fijne dag!
Kesselse heide
Met een toffe gids deden we een wandeling langs de paadjes van Kessel Heide. Erg leuk om te doen en de zon was van de partij. De solitaire bijtjes vlogen flink beladen met stuifmeel rond. Op een speelse wijze scherpten we onze zintuigen aan. En oh ja… we mochten ook in de bomen klimmen.
Blij met een ei
We onderzochten alle aspecten van het eitje dat zo vaak gewoon op ons bord ligt en in zoveel lekker voedsel zit verwerkt. We braken de ei-code en… we braken ook letterlijk enkele eieren. Klik op de foto om ons in actie te zien.
Fietsen
Meester Thierry had ook voor ons een fantastisch fietsparcours gemaakt op de speelplaats.
Fiets-behendigheid…wil je weten wat dat is? Wanneer je onze foto’s bekijkt, wordt dat zeker duidelijk!
Skyline
Wij maakten tijdens onze beeldles een eigen skyline. We kleurden enkel met wit en zwart.
The sky is the limit!
De berm
Op speurtocht in de Broechemse bermen!
B(r)oekzakken
Jingle bells
Jingle bells, jingle bells,… we boomwhacken all the way!
LABO
Julie van Good Planet Belgium kwam ons informeren over afval sorteren en de ladder van Lansink. Wij mensen durven het wel eens wat minder nauw nemen met ons afval. Zo ontstond er een gigantische ‘plastic soep’ in onze wateren. Mens en dier hebben er last van. Het is van groot belang dat we zoveel mogelijk afval proberen te voorkomen. Wie afval vermijdt, moet het niet kwijt! Ook tussen onze foto’s vind je de ‘plastic soep’ terug.
Boeken die helpen: Elena vertelt
“Tijdens mijn laatste onderzoek zei de specialist dat ik symptomen van Astma heb. Ik kan minder goed ademen tijdens tikkertje, turnen, enz… Juf Christel ging op zoek naar een boek over allergie en astma. Ik las ‘Een tijger voor Lotte’. Het leek alsof het boek over mij ging. Samen met zorgjuf Ann maakte ik een PowerPoint met de weetjes uit het boek. Juf Christel scande de prenten van het verhaal in voor het digibord en we lazen het boek samen voor. Daarna deed ik met de PowerPoint een hele toffe spreekbeurt voor mijn klasgenootjes.”
Uiltjes
Op onderzoek
Vlekinsecten
Paddenstoelen onder de loep!
Week van het bos
Het was een beetje koud, maar droog, dus licht op groen voor flink wat natuurbeleving. Elk groepje kreeg 8 uitdagingen voorgeschoteld. Je mocht één joker inzetten. Kriebeldiertjes, dierensporen, ken je blad, land art for kids, een fantasievol natuurgerecht, haartooi à la bosnimf, boomklimmen, … het zat er allemaal bij. Met een gezonde kleur op onze wangen (en wat zanderige schmink) liepen we terug naar school langs de dreef. Klik maar op de foto en ga mee met ons naar buiten!
Ik ben …
In klas vier leren we elkaar nog beter kennen en waarderen. Onze ‘Ik-ben-posters’ helpen ons hierbij. We trekken een naam uit de hoed en observeren de ganse week een klasgenootje (Ssst! Top secret!) om daarna een complimentenronde te doen. Of we zoeken aan de hand van de posters toffe boeken voor elkaar. Als je op de foto klikt, kan je ze allemaal bekijken. Veel leesplezier!
Op de werkvloer
Onze duurzame houten pennenbakjes gaan al jaren mee. Nu waren ze duidelijk aan een opfrisbeurt toe. Met dik schuurpapier (laag nummer) en een schuurmachine maakten we het hout klaar om te beschilderen. Help… wat een lawaai en stof! Toch maar gehoorbescherming en stofmaskertjes opzetten voor de veiligheid op onze werkvloer. We bewerkten het hout nog eventjes met een fijn schuurpapiertje (hoge nummer) en de eerste fijne laag verf mocht er op. Beter enkele fijne lagen verf op elkaar dan één dikke tranende laag. Vlotjes vanuit de pols volgde enkele dagen later, na lichtjes opschuren, een tweede fijne laag verf. Tijdens de kwaliteitscontrole zagen we dat het goed was. Check! Klaar voor gebruik. Die bakjes kunnen er weeral tegen voor enkele jaartjes.