Vierde leerjaar 2008-2009

Facebook

Ontsmetket

Van twee enthousiaste medewerkers van Jeugd Rode Kruis leerden we allerlei soorten
wondjes verzorgen : snij-, schaaf- en brandwonden, een verbandje rond de arm …
En als het nodig
is kan ik de 112 bellen !
 

Sportieve schoolreis

Klas 4 en 5 bezochten de Lilse Bergen op dinsdag 2 juni voor een echte sport- en speldag : een vlottentocht, speleobox, klimmuur, laag touwenparcours en vrij

spel in de speeltuin en de zwemvijver.
Wil je wat nagenieten van deze zonnige dag ?

De gestolen dialogen

In klas 4 werd onlangs een aardig stukje geacteerd. We probeerden hierbij ons hele lichaam te gebruiken van kop tot teen. Eenmaal goed opgewarmd (letterlijk en figuurlijk) speelden we leuke en grappige dialogen.jipenjanneke
Klik hier om ons aan het werk te zien!

Fietsinstuif met meester Thierry

Meester Thierry bezorgde ons op donderdag 7 en vrijdag 8 mei een geweldig, binnen en buiten, fietsavontuur. Onze fietsbehendigheid ging er héél wat op vooruit : steile hellingen, stoepranden, lastige kasseiwegen, haarspeldbochten, voorrang van rechts, kolkende ronde punten, huiveringwekkende viaducten, tegenliggers, dwarsliggers… en al het ander fraais dat je kan tegenkomen op de openbare weg. Meester Thierry …’t was supercool !

Muzisch project ‘Niel’

Een oud-leerlinge kwam op bezoek… maar deze keer als ‘Juf Nathalie’.
Ze bracht het boek ‘Niel’ mee van ‘Geert de Kockere’.

Van jongs af aan doet Niel niets anders dan vallen. Overal waar hij komt valt hij. Eigenlijk vindt hij het wel leuk. Hij kan het als geen ander. Dat gaat zo door tot Niel op een goeie dag op Nelletje valt….

Net als ‘Niel’ vielen we van de ene muzische activiteit in de andere. We vielen : in een boek, over onze tong in een babbelmomentje, in de turnzaal op dikke matten en uit de lucht in een groepscollage… Juf Nathalie…’t was tof!

Plantijn Moretus museum

Op dinsdag 24 maart trok de vierde klas naar Antwerpen om er het Plantijn-Moretusmuseum te bezoeken.  We werden er ingewijd in de oudste geheimen van het drukkersvak.
Onder de begeleiding van gidsen verkenden we het eeuwenoude huis, van de keuken tot het salon, van de letterkamer tot de winkel. In een atelier ‘etsen’ maakten we prachtige kunstwerkjes.

Evolutie van het schrift

Kun jij schrijven ? Wat een vraag ! Schrijven is toch de normaalste zaak van de wereld! Maar dat is niet altijd zo geweest. Kijk maar even mee.

 

Achter de spiegel

Achter de spiegel wonen trollen, draken, elfen,
eenhoorns, cyclopen, liliputters en nog een heel
stel andere fantasiewezens.
Tijdens een boekenweekspel in de bib kwamen we ze één voor één tegen.

 

Fantasieportret

Samen met juf Ann bekeken wij donderdag 19/3 enkele van de werken van Rosina Wachtmeister, een Oostenrijkse kunstenares.

Ze specialiseerde zich in collages met verschillende materialen. Vaak verwerkt ze zilver- en goudfolie in haar tekeningen. In haar werk speelt de kat een belangrijke rol. De kat beeldt zij vaak af in combinatie met muziek.

Het vroege werk van Rosina Wachtmeister zijn gebeeldhouwde marionetten. Deze marionetten gebruikte ze in haar eigen poppentheater.

Deze werken gaven ons op hun beurt ook héél wat inspiratie! Kijk maar !

 

Leiding geven en aanvaarden!

In de lessen SOEMO trainen we onze sociale vaardigheden. Met deze praktische oefening leren we hoe we respectvol, veilig, duidelijk en rustig leiding kunnen geven.
Hoe voelt het aan om geblinddoekt de leiding te aanvaarden ?
Ben je een leiderstype ? Ben je volgzaam ?
Wat is leuk of niet leuk ?
Wat verliep goed of
kon nog beter ?

Project ‘ Brood van A tot Z’

Eind januari en begin februari beleefden we op creatieve wijze een veelzijdig project rond het thema brood en gezonde voeding.
Alles kwam aan bod : begrijpend lezen, rekenen, een smaaktest, een eigen
‘broodje stapelgek’ gedicht maken, een ‘broodje eigenwijs’ ontwerpen,
de actieve voedingsdriehoek in elkaar puzzelen, leuke film over de geschiedenis van het brood, enz…

 

Donderdag 5 februari sloten we af met het reuzenspel van ‘De Broodbaronnen’.
De ontwerpen van ‘Broodje eigenwijs’ worden momenteel door een echte bakker
beoordeeld… Wordt vervolgd !
Klik hier om de foto’s te bekijken.

 

Heksenprotten geven energie

In koor klonk het ‘ééééééék’ en ‘bwèkes’ toen in onze klas
de naam ‘heksenprotten’ viel. Ook het ingrediënt ‘havermout’ 
deed onprettige belletjes rinkelen.
Toen ze eenmaal eigenhandig gebakken waren, bleken de
havermoutkoekjes echter zo goed in de smaak te vallen dat ze in geen tijd opgepeuzeld waren.
Wil je zelf eens aan de slag?  Op de site van ‘Daniëlle Houbrechts’
kan je het recept én filmpje vinden. http://www.kruidjes.be/
(kruidenartikels, kruidige videoreportages, heksenprotten vol havervlokken).

Project: klei animaties

Klei animaties maken is veel werk,maar het was écht de moeite waard !
We mochten eerst een verhaal (scenario) verzinnen.
Waar, wat, wanneer, wie… daar moest je allemaal aan denken.
We graaiden in onze fantasie… en er ontstonden 7 verhalen. 
 
Figuren en decors ontwerpen 
Voor de filmset maakten we de nodige decors.
Alle mogelijke materialen konden we hiervoor gebruiken.
De karakters (personages) boetseerden we in klei (plasticine). De toekomstige Juf Nathalie Van Breen kwam een handje toesteken.
             
De opnames 
En toen was het zover…. Mama’s en papa’s brachten hun fototoestel mee om de animatie shot per shot op te nemen.
Daar hadden groot én klein veel plezier mee.
Later gaan we leren hoe we die foto’s in een PPT kunnen verwerken. Dan zullen de animaties pas helemaal klaar zijn.  
 

Zonder inspanning zoeken

Op 24 november hadden we een afspraak in onze plaatselijke bibliotheek.
Als opwarmertje vertelde de bibliothecaresse ons leuke weetjes over letters, woorden, zinnen en boeken.
Daarna konden we alles wat we reeds in de klas geleerd hadden uitproberen via zoekopdrachtjes.
– Hoe zoek je een leuk fictieboek ?

 – Wat is het SISO-nummer van een informatief boek?

– Hoe werk je met de catalogus op de computer ?
We kregen hierbij nog goede raad van twee extra
bibdames. Zo kregen we het opzoeken goed onder
de knie !

Afvalkoning

Maandag 17 november kwam
 ‘Afvalkoning’ Dirk op bezoek met zijn
maatje Fredje…de rat. Ze werken allebei voor Green Belgium.
In welke zak of bak het afval moet ? Dat is voor ons geen geheim meer !
Wist je dat veel verpakkingen terug herwerkt worden tot nieuwe producten ? Dan spreekt men
van recycleren. Van PET-flessen maakt men bvb. een fleecetrui. Maar op de hoogste trede van de ladder van LANSINK staat afval voorkomen.
Daar zijn wij op school al héél goed in.
Toch hebben we weer nieuwe dingen bijgeleerd.
Het was een boeiende namiddag.
En afvalkoning Dirk… wanneer je dit leest…
de groetjes aan Fredje !

Kazoo

In de les techniek maakten we een kazoe (kazoo).
We maakten het instrumentje uit vlierhout.
De takken van de vlier zijn vanbinnen hol en gevuld
met zacht merg, ideaal om een ‘buisje’ van te maken.
Het merg moesten we er eerst uithalen.
Alles werd afgemeten en op maat gezaagd.
Aan het uiteinde sloten we het houten pijpje af met een lapje dunne plastiek. Als je in het mondgaatje ‘praat’ gaat het velletje trillen. Daarom behoort het instrumentje tot de familie van de ‘vibrafonen’.
Alles eindigde met het liedje van de kauwgumballenboom waarbij we op de kazoes
mochten spelen.

Doorschuifgroepen

Elke donderdag is het doorschuifgroepjes in het vierde.
Dan doen we rekenen, taal, computervaardigheden, W.O. en
allerlei leuke dingen. Daar kijken we altijd naar uit.
Juf Ann komt ons dan helpen. Dat maakt het dubbel zo plezant.

 

Rollenspel

Even kropen we in de huid van straffe verkopers : een pannenverkoper, een ijssalonuitbater, een scharenverkoper, een fotograaf, een fietsenverkoper…
Altijd liep er wel iets mis : vlechten werden per ongeluk afgeknipt, de pannen deugden voor geen cent, klanten wilden hun foto’s of ijsjes niet betalen en een autobestuurder reed een fietser omver…
De afloop verzonnen we zelf.

Oude kinderspelen

Voor ons eerste W.O.-thema gingen we terug in de tijd van Pieter Bruegel De Oude en zijn schilderij
‘De kinderspelen’.
We herkenden heel wat spelletjes die we nu nog spelen… bijna 450 jaar later!
De juf plande een inleefnamiddag. Op het programma stonden: Bikkelen, steltlopen, paapschieten, sjoelbak en reeplopen. Met hulp van enkele toffe bompa’s en mama’s werd het een leuke doe-namiddag.

 

 

Facebook