Spreekoefening : Ra, ra, ra, wie ben ik?
We leerden heel wat beroepen kennen.
De kinderen brachten een voorwerp mee dat door iemand kan gebruikt worden.
Ze vertelden hierover en de anderen mochten raden welk beroep voorgesteld werd.
Dag van het brood
De kinderen van de 2de klas zagen het wel zitten om donderdag een broodlunch te maken.
Woensdag werden 4 gezonde menu’s gezocht. De keuze viel op stokbrood met groenten, ham-kaasrolletjes, brood belegd met plattekaas en banaan en brood met appelmoes en kip.
Ze verdeelden zich in groepjes, maakten een winkellijst , gingen aankopen doen in de supermarkt, zochten de lekkerste broden uit…
Donderdag stelden ze een werkverdeling en volgorde op. De juiste materialen werden uitgezocht. Er werd ook duidelijk afgesproken hoe je hygiënisch moest werken. Dan konden de boterhammetjes
belegd worden. Voor ieder werd er eentje voorzien.
belegd worden. Voor ieder werd er eentje voorzien.
MMMMMMMMM, dat smaakte ’s middags.
’s Namiddags kwamen de groepjes terug samen om hun recept uit te schrijven en te tekenen. Hieronder vind je hun recepten!
Vrijdag vertelde juf over de weg van graan tot brood. Ze maakte brooddeeg nog net als vroeger: mengen, kneden, rijzen… . Na de eerste rijsbeurt kreeg elk een hompje deeg .
Ieder mocht een broodje maken, versieren of vullen naar eigen smaak. Deze werden in de klas gebakken. Dat geurde heerlijk, smakelijk, warm, ….
Later leerden we nog een leuk versje over bakker Jan. We konden het spelen en de tekst veranderen omdat we nu zoveel over “brood” wisten.
Klik op de ‘bakkers’ hieronder om alle foto’s te bekijken.