Vierde leerjaar 2009-2010

Facebook

Lentedoetocht in de Kesselse Heide

Heidewachter Frank had voor ons enkele leuke en leerzame uurtjes in petto.
We speelden mestkever, zochten sporen van dieren, leerden over typische heideplanten en belandden daarna zelf als hongerige vogeltjes in een leeg nest. Een lekker lepeltje verse
honing prikkelde onze smaakpapillen. Fierljeppen en boomklimmen stonden
ook op het programma. Veel gezien, gehoord én gedaan. Natuurbeleving is plezant !

Schoolreis

Klas 4 en 5 gingen op schoolreis naar Bokrijk.
De kinderen speelden de spellen Beestig Bokrijk en het reuzenganzenbordspel, zo vlogen we 100 jaar terug in de tijd.
Lekker met klompen lopen, rondkijken in de huisjes, met een oude kruiwagen graan wegvoeren,…
Daarna was het tijd voor onze boterhammetjes. Mmm… wat smaakten die heerlijk.
In de namiddag stond er nog pottenbakken,
koken en mandenvlechten op het programma.
Hier staken de lln. zelf de handen uit de mouwen.
We sloten onze zonnige en toffe dag af in de speeltuin, waar de kinderen naar hartenlust konden ravotten.
Tegen 16.30u trokken we moe en voldaan terug naar Broechem. Het was een zalige dag!

 

Het smaakt!


De doorschuifgroepen zaten vandaag verpakt in een thema: Het smaakt.

Hoe smaakt chocolade uit de eerlijke handel ?
Kan jij raden welk voedsel ik ben ?
Eet ik wel gezond of lekker vet ?
Wie wint dit spannende ruik- en voelspel ?

 

 

 

Conflicten en de Totem-brievenbus


Hoe los je best een conflict op zodat ieder er een goed gevoel bij heeft? In een rollenspel probeerden we voor elke situatie een win-win oplossing te vinden.
We maakten ook een totem-brievenbus.
Hiermee willen we aan iedereen tonen dat we pesten niet O.K. vinden.
In de totem kunnen we briefjes naar elkaar posten. Deze maand (mei) staat het mannetje “Geweldig” in de kijker.

 

Plantijn Moretus

In maart bezochten we de oudste drukkerij ter wereld. Het leek wel of we door een teletijdmachine honderden jaren
 terug in de tijd geflitst werden.
De handgeschreven boeken, door de monniken versierd met miniaturen en bladgoud, waren indrukwekkend.
Met enkele verhalen loodste een gids ons door dit stukje werelderfgoed.
Daarna rolden we onze mouwen op om zelf te etsen. We drukten onze kunstwerkjes af op een eeuwenoude drukpers.
Echt de moeite waard !

Verkeersles

Deze week kwam juf Ischa stage lopen in onze klas. Dat vonden we héél leuk.
Eerst oefenden we de voorrangsborden goed op een plattegrond.
Eerst in het klein… en daarna levensecht aan het kruispunt vlakbij onze school.

Dans van de ijsbergen

Dansen als een ijsberg ? Dat leek ons op het eerste gezicht een vreemd idee.
Met onze juf bedachten we welke bewegingen er allemaal aan te pas kwamen : afbreken van
een gletsjer, kraken, drijven op de golven,langzaam afsmelten, druppelen, opnieuw bevriezen, uithollen,
van vorm veranderen en soms zelfs uit je evenwicht
geraken en kantelen !
Met juf Ischa mochten we de ijsbergdans gestalte geven.
Op muziek van Enya dreven we rond in de ijzige wateren van Antarctica.

Klik hier om de foto’s te bekijken

Brood en gezonde voeding

Brood krijgen we bijna alle dagen op ons bord.
Toch konden we er nog veel over bijleren.
Graankorrels werden geplet en met een vergrootglas helemaal ontleed.
We proefden verschillende soorten brood.
De voedingsdriehoek werd opgefrist met een sorteeroefening. De film ‘Het geheim van de tarwe’
leerde ons hoe onze voorouders brood maakten.
Met de bakmama’s mochten we brooddeeg kneden en opbollen tot het ovenklaar was.
Op die manier waren we prima voorbereid om het reusachtige ‘Broodbaronnenspel’ te spelen.

 

Een eetbaar meneertje

Alsjeblieft ! Dank je wel !
Zo klonk het toen klas 2 en klas 4 elkaar tracteerden op een lekkere verrassing. Met wat toast,
gezonde groentjes, en neusje kaas, een hartje salami en lijvige
roereitjes puzzelden we ‘meneertje alsjeblieft-dankjewel’ in elkaar.
Mmmmmmmmmm…en in ruil kregen we een knapperige groentesaté !

Een interview? Zo doe je dat!

 In het het kader van ons project ‘Pool in School’ namen ‘de poolreizigers’ van klas 4 een interview af van de Broechemse poolonderzoeker Prof. Beyens.
Hij beantwoordde uitgebreid al onze vragen
en had materiaal en foto’s meegebracht zodat we het ons goed konden voorstellen.
Boeiend !

Glaciologen aan het werk

Verhoogt de zeespiegel na het smelten
van het zeeijs?
Het pakijs wordt gevormd door het bevriezen van water uit de oceaan zelf. Als het zeeijs smelt, wordt het verplaatste water vervangen door het smeltwater.
De zeespiegel verhoogt niet. Om dit te bewijzen maakten we de oceaan na in een aquarium.
Mét enkele schepjes zout…ah ja…!
Een litertje er terug uit …en de vrieskast in.
De mooie plak zeeijs hebben we samen met onze Pingu terug in de oceaan gelegd. Na het afsmelten zagen we dat onze zeespiegel hetzelfde was. Mocht het landijs smelten…tja, dat is een ander
verhaal.

Sleepret

De laatste week werden we getrakteerd op dikke wolken vol sneeuwvlokken.
Het ideale moment om de sleetjes van stal te halen.

 

 

 

 

Labo van Green Belguim

Evelien kwam naar onze klas met een hele zak vuilnis.
We sorteerden alles in de juiste zakken en bakken.
We leerden van welke grondstoffen onze verpakkingen
gemaakt worden en hoe we ze terug kunnen recycleren.
Eerst een plastic flesje…daarna een fleecetrui. Een heleboel
blikjes kunnen een fiets worden. Maar het allerbeste is
natuurlijk VOORKOMEN. Goedkoop en goed voor het
milieu.

 Schelpen hier, schelpen daar

 Voor onze ‘supersensationele schelpententoonstelling’
(zie MOS) kwamen enkele ouders en grootouders
een handje toesteken tijdens een creatief atelier.
Wat stond er op het programma ?
– geurige zeekaarsen maken
– een strandkraampje inrichten
– macramébandjes met schelpjes vlechten
– strandcollage met schelpjes en vuurtoren
De werkjes mochten gezien worden. Van harte dank
aan de helpende handen !

Doorschuifgroepen in oktober

De tafels werden opgefrist aan de computer met een spannend
spelletje. Om op de op til zijnde schelpententoonstelling
vlot te gidsen werd er geoefend aan het bord voor een klein publiek.
Heel juffig en meesterlijk !
Wikken, wegen, de inhoud van een resem flesjes, potjes en lepels
meten…
Wil je de bezige bijen van klas 4 aan het werk zien ?
Klik  dan hier om de foto’s te bekijken.

En toen waren er … de kinderspelen

Wel meer dan 80 spelletjes ontdekten we in het schilderij ‘De kinderspelen’
van Pieter Breughel de Oude. Vele ervan spelen we nu nog. Drie mama’s en één oma
zakten af naar onze klas en bezorgden ons een fijn ‘spelletjes van lang geleden’ inleefmoment.
In de editie van dit schooljaar :
– bikkelen
– sjoelbak en rekkentrek
– paapschieten
– toltafel en dopspel

Klik hier om de foto’s te bekijken.

 

Meten is weten

Meten is plezant want dat is vooral doen
en ontdekken.
We hebben ons lichaam van onder tot boven
gebruikt om te meten.
Hoe hoog springen we ? Hoe ver ?
Hoeveel voeten kunnen er in een meter ?
Hoe dik is mijn nek 😉 ?
Mijn armwijdte is bijna even lang als mijn lichaamslengte !
Hoe groot was de grootste mens ooit ?
Enz…
Klik op Kes om onze allemaal te bewonderen!

 

Marco Zuidpolo

Marco Zuidpolo, meteoroloog van beroep, trekt eind oktober naar het ijskoude Antarctica.
Voor de zesde keer kampeert hij er een 100-tal dagen in zijn tentje.
Hij zal er onderzoek doen, weerstations installeren, waarnemingen doen en uiteraard het weer voorspellen.
Dit kwam hij ons persoonlijk vertellen en uitleggen.
Succes Marco Zuidpolo ! Wij zijn klaar om je te volgen.

Klik hier om de foto’s te bekijken.

 

Hieronder vinden jullie een update met nieuwe foto’s en een exclusief interview met Marco Zuidpolo!

http://weather.thisconnect.com/category/climate-education-program/pool-in-school/

Rollenspel

Mr.Money krijgt alles verkocht ! Een schelp als superhoed, een wondertelraam, een toverboek … Er werd nogal wat gefantaseerd om de spullen voor een mooie prijs aan
de eerste beste goedgelovige te slijten.
Dit was slechts een opwarmertje voor het echte rollenspel.
Dat oefenden en speelden we lekker buiten vanwege de fijne nazomer.

Meer foto’s bekijken? Klik hier!

Doorschuifgroepen september

Op woensdag en vrijdag zijn het doorschuifgroepen in onze klas. Dat is leuk om te doen. Soms ben je leider,materiaalmeester, fluisterleider, notaris of bemiddelaar.
De groepjes veranderen regelmatig en de opdrachten
zijn heel gevarieerd. Wat deden we deze vrijdag ?
1. Inoefenen cijferen
2. Een combineeroefening aan de computer
3. Schelpen determineren
4. Een linnen zak oppimpen met textielverf
Doorschuifgroepjes…daar kijken we naar uit.

klik hier om de diavoorstelling te bekijken

Speurneus Archeola

Archeologen zijn speurders naar het verleden.
Tijdens ‘open-monumenten-junior’ werden we ingewijd door een echte professional.

We puzzelden potscherven vakkundig bij elkaar.
Door de inhoud van een 16de eeuwse ‘beer’put te ontleden 
met pincetjes kwamen we te weten wat de 
Ranstenaars 500 jaar geleden zoal opsmikkelden.

Visgraten, pitten, botjes,… Een fijn werkje!

Heb je de smaak te pakken? Misschien is archeoloog worden dan helemaal jouw ding !
Klik op de speurneusjes hieronder om de foto’s te bekijken.

 

 

Facebook