Vierde leerjaar 2010-2011

Facebook

PLantastisch

Hoe zit de wonderlijke wereld van de planten in elkaar ? Hoe staan ze in wisselwerking met mensen, dieren én elkaar ? Vaak zonder het beseffen gebruiken we planten dagelijks in ons leven. Ze zijn onmisbaar voor het voortbestaan van de wereld. Tijdens de interactieve tentoonstelling ‘Plantastisch’ leerden we op een andere manier naar planten kijken.
Klik hier om de foto’s te bekijken!

Energiebesparend wonen

Fien leidde haar klasgenoten als een doorgewinterde gids
rond in haar eigen knusse thuis.
Lemen muren, zonnepanelen, zonneboiler …allemaal middeltjes om je ecologische voetafdruk te verkleinen!

 

 

 

Project middeleeuwen

In de loop van het jaar broeide er bij de leerlingen 
het idee om eens ‘op reis’ te gaan naar
de middeleeuwen. Om zich helemaal te kunnen inleven vonden de leerlingen dat het een echt feest moest worden, liefst met een maagvullend gedeelte eindigend met een puddingkasteel.
Aan fantasie ontbrak het niet 🙂 !
De leerlingen vormden expertgroepen in een zelfgekozen thema. We planden enkele vrijdagen in zodat we ook de helpende handen van Juf Ann ter
beschikking hadden. En weg waren we…

In de leer

Zes groepjes bekwaamden zich in de volgende thema’s :
– de middeleeuwse tafel(manieren) en brood
– aanvallen en verdedigen van de burcht
– de middeleeuwse dorpen en kastelen
komen eten anno 1200
– ridders in opleiding
– monnikenwerk
Er werd boeken en internetbronnen geraadpleegd.
Welke groenten en vlees aten ze toen ? Hoe zat het met de heraldiek van de wapenschilden ? Welke wapens werden gebruikt ? Plannen werden getekend en ontcijferd.
Sommige groepjes maakten een vertelplaat anderen stelden een hutsepotrecept samen, de pudding werd getest op stevigheid, hout werd geschuurd en geschilderd,
de monniken leerden kalligraferen
 
Het meesterwerk
Alle opgedane kennis werd tijdens de vrijdagvoormiddag 13 mei in de praktijk omgezet. Gelukkig konden we weer op de fantastische hulp van ouders rekenen ! Bomma Rita
had in de naaiclub al voorbereidend werk verricht met de monnikenpijen en ridderkleden. De hutsepot werd in een gietijzeren pot (driepikkel) boven het houtvuur
gestoofd. Zuurdesembrood werd gebakken naar middeleeuws recept.
De ridders versierden hun kledij en wapenschilden. Katapulten (blijdes) werden in elkaar getimmerd, bogen en pijlen aangescherpt.
Monniken bogen het hoofd boven de initialen en miniaturen met zelfgemaakte verf (tempere). Eén groepje trok er op uit met de fiets om de middeleeuwse sporen in ons eigen dorp in kaart te brengen. Wat een bedrijvigheid !
Het slotfeest
Het was zover. De geur van de heerlijke hutsepot en het brood had onze honger geprikkeld. De middeleeuwse tafelmanieren werden nog even toegelicht en Floor en Griet deden voor hoe je netjes met je handen kon eten. Onze handen werden
schoongespoeld met gekruid handwaswater. De noenmaaltijd werd met een beker tafelbier doorgespoeld.
Op het podium toonden de ridders hun vaardigheden met het zwaard.
De monniken showden hun geschriften. De edele heren nodigden de edele vrouwen uit voor ‘de Hungaresca’ (een middeleeuwse reidans).
Door het verorberen van een eigentijds puddingkasteel ‘flashten’ we terug naar
het jaar 2011. Helemáál niet gek, die middeleeuwen !

 

 

Schoolreis klas 4 en 5

Maandag 16 mei gingen het 4de en 5de lj. naar Gent.
Daar brachten we een bezoek aan “het Gravensteen”.
We verkleedden ons in ridder of jonkvrouw en dwaalden door de burcht.
We zagen er heel wat foltertuigen, wat moet die tijd hard geweest zijn.
Daarna smikkelden we onze boterhammetjes op en namen we de boot naar “de Blaarmeersen”.
Hier konden de kinderen naar hartenlust spelen in de speeltuin.

 

 

 

 

Ella est là!

Mirte is superfier op haar nieuwe zusje Ella !
Terecht, want het is dan ook een allerschattigste baby.
Dat kleine prinsesje kwam in onze klas op visite.
Klik hier om haar te bekijken!

Schapen op de heide.

Wat scheen dat zonnetje toch weer zalig tijdens onze uitstap naar de Kesselse heidebiotoop !
De zandbijen waren die dag dan ook massaal aanwezig en je kon de stuifmeelkorfjes op hun pootjes goed

zien. Pieter-Jan, vossenkenner, poseert naast de burcht van een vos.
We hadden ook het geluk een baltsvlucht te mogen aanschouwen van twee buizerds! Beslist geen alledaags schouwspel ! Wil je de miauwende roep van de buizerd nog eens horen ? Klik dan op het luidsprekertje op volgende site : http://www.vogelvisie.nl/soort/buizerd.php
Na de lentewandeling met de schapen leerden we wol kaarden, wassen, drogen en spinnen.

We maken de brug!

Al gaandeweg geraakten we tijdens dit project helemaal in de ban van de brug.

Papieren bruggen werden getest op draagkracht. We zochten op het net naar de mooiste en beroemdste bruggen ter wereld en keken met verwondering naar de technische kant ervan. Konden wij dat ook maken ? Nou en of !
Al sjorrend en knutselend met stokjes en papier ervoeren we de sterkte van vakwerkconstructies
en hoekprofielen. Tegen de opendeur waren we helemaal klaar voor de drie uitdagingen:
1. construeer een hangbrug à la ‘Golden Gate’
2. maak een vakwerkbrug over het moeras 
3. bouw een levensgrote brug van Da Vinci.
Een paar dagen later lichtte ingenieur Ben Cools van ‘Victor Buyck Steel Contructions’ op de werf toe hoe de 108 meter lange Grobbendonkse boogbrug op zijn landhoofden zou geplaatst worden dat volgende weekend.
“Het enthousiasme van je klas was hartverwarmend. Ik hoop dat jullie er even veel van genoten hebben als ik” mailde hij wat later. Reken maar van YES !

Het poezenhotel

Marthe en Hellen namen ons op sleeptouw
voor hun spreekbeurt in het poezenhotel ABRI.
Wat worden die schatjes daar verwend wanneer hun baasje op vakantie is! Op de terugweg hielden we onze ‘speeltijd’ bij Marthe in de tuin, waar er een lekker glaasje fruitsap en voorgesneden appels klaarstonden. Mmmmmmmm…erci!

Klik hier om de poesjes te bekijken.

 

 

Het draait

Verdraaid…nooit bij stil gestaan wat er allemaal kan draaien.
Heel wat voorwerpen draaien, de wereld draait, onze armen kunnen we draaien, molentjes draaien…
Daar draaide het dus allemaal om tijdens de les van juf Claudia.

 

 

 

Bezoek aan ramen en deuren Van Hove

!!! Met de fiets op bedrijfsbezoek !!!
Op donderdag 28 april 2011 fietsten de leerlingen van de 4de klas naar Oelegem.
Ze bezochten het bedrijf Van Hove op het industrieterrein “Ter Straten”, in het kader van de W.O.-lessen “Industrie in eigen gemeente”. In de toonzaal en het bureau bekeken ze de afgewerkte producten en volgden ze de weg van bestelling tot eindproduct. In het werkhuis stonden computergestuurde machines die ijzerprofielen zaagden, gaten freesden en daarna kwam er mankracht aan te pas. De werkmannen lijmden de profielen aan elkaar en werkten elk product netjes af. Op het einde van de rondleiding maakten de leerlingen een eigen raam, bekijk de foto’s dan zie je het raam dat in elkaar gezet werd door onze leerlingen. Het was een leerrijke uitstap naar een bedrijf in onze gemeente. Nogmaals dank aan het bedrijf Van Hove te Oelegem!

Proeven van proefjes

In het kader van W.O. (niet levende natuur) hebben we onze wetenschapperspet nog eens opgezet.
Heel wat leuke gesprekjes en nieuwe ideetjes ontstonden tijdens het voorspellen, uitvoeren en nabespreken van de opdrachten.
Ja, ja… wetenschap maakt echt knap !
Klik op de foto om onze andere proefjes te bekijken.

 

Mee bewegen

Tijdens onze lessen over de actieve voedingsdriehoek leerden we dat bewegen heel goed voor ons is.
Op muziek wordt het natuurlijk extra leuk. Met het nummertje ‘Ietsje meer bewegen’ zat ons ritme meteen goed !
Wil je het thuis nog verder oefenen ? Klik dan hier om de clip te bekijken.
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20080401_beweeglied01
Hoe het dansje in elkaar zit, vind je op deze link.
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20080401_beweeglied02
Tof dat juf Claudia ons hierbij kwam helpen !

klik hier voor de foto’s.

De broodbaronnen

Brood krijgen we alle dagen op ons bord.
Toch konden we er nog veel over opsteken.
De voedingsdriehoek werd opgefrist met het spel ‘fitte helden’. Zowel de klassieke als enkele speciale broodsoorten werden onderworpen aan een smaaktest. Mmmm … de ciabatta met olijfolie was een topper! Tarwekorrels werden onder de microscoop bekeken, ontleed en tot meel vermalen.
Van graan tot meel, van meel tot brood.
Waren de Egyptenaren écht de uitvinders van het brood ?  Tijdens het broodbaronnenspel werd alle  verworven kennis op proef gesteld.

Ice-challenge

Onze klas in rep en roer tijdens proefjes voor de ICE-challenge op dikke truiendag.
Bekijk hier de foto’s van de voorbereiding in onze klas en surf via deze link even verder voor de foto’s van het ijstoernooi zelf.

Labo

Lien van Green Belgium kwam op 11 januari aanzetten met een zak vol afval. We sorteerden alles in de juiste bakken en zakken.
Welke grondstoffen worden er allemaal verwerkt in verpakkingsmateriaal ?
Aardolie werd eerst een plastic flesje…en het plastic flesje werd daarna een fleecetrui. Recycleren is een goed idee ! Maar bovenaan de ladder van Lansink staat natuurlijk VOORKOMEN. Goedkoop en goed voor het milieu.

Van berenvel tot jeans

Héél lang geleden gingen mensen zich
kleden om beschermd te zijn tegen o.a.
de kou. Later werd kleding ook een
middel om je persoonlijkheid mee in de
verf te zetten. Elke periode had zo zijn
eigen modesnufjes. Onze jongens en meisjes van de vierde klas ontworpen hun eigen creaties gekoppeld aan een zelfgekozen tijdvak. Met speciale dank aan ‘mama Gilles’ voor het leveren van de prachtige materialen en het mee uitwerken van deze workshop.
Ook aan alle andere helpende handen een DIKKE MERCI!!!

Halloween

Hongerige heksen en tovenaars in opleiding maakten wurmenspaghetti met afgeknakte vingers en
slijmerige  pompoenpannenkoekjes met rattenoogjes.
De tafel versierden we met spooklichtjes, vliegende
servetten, spinnen en knobbelige padden. En wat zou een Halloweenfeest zijn zonder vliegles op de bezem ?

Tweeling op bezoek

De tweelingbroertjes van Julie kwamen ons even bezoeken in onze klas.
Ze vonden al die aandacht best wel prettig ! Welkom kleine Tibo en kleine Kobe op onze grote blauwe planeet.

Klik hier om de schatjes te bekijken!

Samenwerken in groepjes


Op vrijdag staan er doorschuifgroepjes op het programma. Dan werken we per 4
aan verschillende opdrachten.
Hier meten we ons lichaam, oefenen we de getallen tot 1000, beschilderen we onze persoonlijke katoenen draagtas en leren we hoe het internet werkt.
Onze juf en juf Ann helpen ons hierbij. Best gezellig zo !
 

 

 

 

De klas van vroeger.

Onverwacht dook er een juf uit het begin van de vorige eeuw op voor onze rij !
Eerst vonden we het wel grappig : kaarsrecht zitten, de les opdreunen en nooit tegenspreken.
Maar bij het minste werden we gestraft !
Met de knieën in de klompen, een tik met ‘de plak’ op de vingers, een ‘pechvogel’ tegen
ons hoofd, met ezelsoren in de hoek …
Dat was geen pretje.

Dan toch liever de klas van nu !

Buiten speuren naar sporen

Dieren laten zich niet altijd zien maar goede speurders vinden overal sporen terug. Een aangevreten blaadje, een afdruk van een poot in het zand, een verlaten nestje, een afgeknaagde dennenappel, een braakbal of een paar keutels.
Was het een eekhoorn, een ree, een muis of een konijn ?
Gids Margriet zette ons samen met de natuurouders Elke, Cornelius en Marleen op het goede spoor.

Binnen speuren bij de ontdektafel

Na onze speurtocht brachten we enkele sporen mee naar onze klas. Klik hier om de foto’s te bekijken.
Welk soort spoor is het ?
Wie of wat had ze daar achtergelaten ?
Weet jij het nog ?

Facebook