Expertgroep : Czagani
Dag 1
Met onze expertgroep bekeken we oude postkaarten uit Broechem.
Lamine had ook een kalender bij met foto’s van vroeger.
We trokken ermee naar Czagani en gingen ons licht opsteken en horen of de bewoners die plekjes uit Broechem kenden.
Ja hoor! Bij sommige plekjes hoorde zelfs een grappig verhaal.
We schreven er enkele van op en gingen daarna met de bewoners op zoek naar die plekjes. We namen een nieuwe foto!
Dag 2
Vandaag maakten we kennis met de liedjes uit de oude doos.
Eigenlijk kenden we er al een hele hoop!
Samen met de bewoners hebben we dan een heuse zangstonde gehouden.
Het ene liedje ging al wat beter dan het andere, maar het was wel leuk!
Nadien maakten we bij sommige van die liedjes een affiche of een filmpje.
Dag 3
Kennen jullie het schilderij ‘Kinderspelen’ van Pieter Bruegel?
Wij wel!
We herkenden heel veel spelletjes die nu nog gespeeld worden. Maar er stonden er ook veel op die we niet kenden.
Tijd dus om daar iets aan te doen!
We gingen weer raad vragen aan het rusthuis.
Daar leerden we nog andere spelletjes kennen zoals stangenbiljart, klimbak, …
We maakten er een competitie van!
Dag 4
Als kers op de taart gingen we vandaag koken!
We maakten groentesoep, fruitsla, en cup-cakes.
Er is toch wel een verschil met vroeger! Er waren enkele bewoners die ons héél duidelijk maakten dat we veel te veel weggooien.
Vroeger gebruikten ze bv. een hele prei en niet alleen het wit.
In tijden van oorlog en ontbering konden ze ook niet anders.
Toch wel leerzaam en stof tot nadenken in deze consumptiemaatschappij…
Nadien mochten we al onze gemaakte gerechten natuurlijk ook nog samen verorberen. Smakelijk!!
Expertgroep : MEROVINGERS in Broechem!
Archeologen in de dop
Joke Bungeneers leerde ons de kneepjes van de archeologie. We leerden potten puzzelen, uitpikken, tekenen op millimeterpapier… Een fijn en geduldig werkje!
Op visite bij de ontdekker!
Toen de opa van één van onze leerlingen in 2001 de twee Merovingische potjes ontdekte bij toeval ging de bal aan het rollen. Meer dan een jaar werd er onderzoek gedaan in de Nierlenders. Wij hadden de eer om enkele authentieke artefacten bij hem thuis te mogen bekijken en aanraken. Dank je wel voor zoveel gastvrijheid! Klik hier om de foto’s te bekijken.
Een Merovingische woning
De woning was voor de Merovingers heel belangrijk en heilig! Ze kenden reeds een sleutel om de deur op slot de doen. Wij begonnen aan een maquette op schaal (1/20). Volgend schooljaar zal de nieuwe expertgroep hieraan verder werken. Er is nog heel wat werk voor de boeg.
Wij leren WOL spinnen
Bij de grafgiften van de vrouwen vond men steevast spinkralen. Deze spinkralen zijn wat rest van de spintol. Met de spintol werden draden gesponnen. Wij gingen even na hoe dat werkte en hoe het spinnen evolueerde door de eeuwen heen. Ook met het spinnewiel, dat later werd uitgevonden mochten we experimenteren.
Klik hier om de foto’s te bekijken.
Weven
Een ander klusje voor de vrouwen was weven. Wij sjorden en plakten een eigen weefraam met takken en weefden met natuurlijk geverfde wol. Wil jij weten hoe dat gaat? Klik dan op de foto hiernaast.
Ambacht uit het vuur : potten bakken
Bij de grafgiften vond men ook veel potten terug. Typisch voor de Merovingische periode zijn de knikwandpotten. Een reden te meer om naar een pottenbakkersatelier te trekken en zelf wat ervaring op te doen met klei. Naast het opbouwen met rolletjes en lappen mochten we ook een potje maken op de draaischijf. Klik
hier, dan kan je ons in actie zien.
Parels maken
De Merovingers maakten prachtige juwelen: glasparels, mantelspelden met goud en half-edelstenen, gespen,… Het waren echte kunstenaars. Wij probeerden met fimo-klei onze eigen juwelen te ontwerpen.
Tentoonstelling werkjes
Op 25 mei werden al onze werkjes tentoongesteld. De klas van juf Christel werd omgetoverd tot een Merovingisch museum. Heel wat mensen kwamen kijken. Sommige mensen zeiden: “Amai, ik zou ook wel terug naar school willen gaan als ik dit allemaal zie!” De expertgroep Merovingers dankt alle bezoekers voor de toffe reacties! We waren verheugd dit met jullie te kunnen delen.
Expertgroep : Forten
ERFGOEDGROEP FORTEN 2014
4 oktober 1914*
“Als een razende leeuwin had het fort Kessel het bombardement beantwoord. Maar wat wilt gij nu in deze moderne oorlog? Geen enkel fort ter wereld kan het volhouden tegen de mond van grote-centimeters-kanonnen. (…) In het bos viel niets te bespeuren. Oostwaarts zagen wij de gemeente Kessel. Bij nacht vertoonde ze hetzelfde uitzicht als Oelegem en Broechem: alles bijna weg en platgelegd door de Belgen om strategische redenen en militaire doeleinden. Ja, plat gelegd! Nooit verlies ik uit mijn geheugen de massa bomen die ik met mijn makkers heb neergeveld, het groot aantal huizen dat wij hebben platgelegd. Soms, en dikwijls zelfs, moesten wij de hulp inroepen der Belgische geniesoldaten om gedeelten van muren op te blazen en ze dan van op een grote afstand de lucht in te jagen. Met bomen die we op 70 of 75 cm boven de grond neerhaalden, trachtten we versperringen te vormen (ganse bossen !). Welk paard of soldaat kan daar door ?”
Bijna 100 jaar later, 12 maart 2014, bezochten de leerlingen met juf Jolie en juf Ann, het fort van Kessel om een idee te krijgen van wat er zich een eeuw daarvoor had afgespeeld. De betonnen pantserforten van Oelegem, Broechem en Kessel maakten deel uit van de buitengordel in een wijde boog rond de stad Antwerpen gelegen. Een gids legde het hoe, wat en waarom van de forten uit. Na deze uitstap volgden nog 3 woensdagen waarin de leerlingen de sfeer van De Groote Oorlog zouden proeven door het lezen van getuigenissen, gedichten, liederen, dramaspel en muzische opdrachten. Met houtskool probeerden ze het oorlogsgevoel vorm te geven op papier. Aan het Fort van Broechem werd getekend, geacteerd en gefilmd.
6 oktober 1914 (19.00)*
“Schrikkelijk ogenblik! Kogels, schrapnels, obussen en boîtes à bals (dit zijn kogels die samen het kanon verlaten en op een zekere afstand zich openspreiden als zaad en alles wegmaaien wat in de weg ligt) Dit alles maakte een akelige muziek boven ons hoofd. Rond twaalf uur is het bombardement op het toppunt. De forten van Wijnegem (er waren er twee) beginnen ook te vuren. Schrapnels en kogels vliegen ons letterlijk boven het hoofd. Alle koepels der forten werken, zij vuren samen op hetzelfde doel: de vijand die de Nethe overtrekt.”
Arno (een oud-leerling) en zijn opa Marcel komen spreken over de forten, een onderwerp waar ze enorm veel informatie over hebben verzameld overheen de jaren. Ook over de wapens die er gebruikt werden om aan te vallen en te verdedigen konden ze wel een en ander vertellen. Ze toonden ons de lege kogel- en obushulzen. De forten zijn stille getuigen van een verschrikkelijke oorlog, die we niet mogen vergeten. Gelukkig hebben deze forten tegenwoordig een vreedzamere bestemming. Vleermuizen palmen nu het erfgoed in. Het fort van Oelegem wordt sinds 1984 ‘s winters afgesloten voor het publiek en beheerd als vleermuizenreservaat. Er komt een tiental soorten vleermuizen in dit fort voor en het groeide uit tot één van de belangrijkste overwinteringsplaatsen voor vleermuizen. We maakten een paspoort van deze dieren en plooiden papieren vleermuizen om onze tentoonstelling te verfraaien.
* Uit het dagboek van Aloïs Deurbroeck. Soldaat in de loopgraven voor het fort van Oelegem in 1914. (Archief Gemeentelijk Documentatiecentrum Ranst)
De kerk in geuren en kleuren
De leerlingen van de expertgroep KERK vertrekken, gewapend met een fototoestel en een aandachtig stel oren, naar het Gemeenteplein, waar het middelpunt van hun belangstelling boven de omliggende huizen uittorent. Ze nemen foto’s en luisteren naar de spannende verhalen van Bomma Rita over de lange en soms woelige geschiedenis. Sinds de eerste stenen in 1161 geleverd werden, domineert de O.L.V. Geboortekerk anno 2014 nog steeds de dorpskern van Broechem. Dit lange leven brengen de leerlingen in beeld op een tijdlijn in de klas met Juf Sofie. Met oude foto’s en met de zelf gekiekte nieuwe plaatjes maken ze een memoryspel. Enkele hoogtepunten van deze tijdlijn leveren inspiratie voor een aantal drama-oefeningen ter plekke. De leerlingen stappen in de teletijdmachine in gepaste kledij en worden eerst naar de late middeleeuwen en daarna naar het begin van W.O. I geflitst. Tijdens deze inleefmomenten doen ze o.a. een rollenspel van een groep getuigen die verslag uitbrengt over het in brand steken van de kerktoren in 1914. Dat vinden ze toch geen gezicht, zo’n kerk zonder toren! Voor de tentoonstelling op 25 mei wordt de klas ingericht als kapel. Met een altaar, enkele kerkstoelen en zelfgemaakte glasramen, zit de sfeer direct goed. Net heilige boontjes! Tussen de tijdlijn en dit alles door, bungelen de opgedane wist-je-datjes op papier van het plafond naar beneden. Weet jij bijvoorbeeld waar het woord ‘lavabo’ vandaan komt? En de uitdrukking ‘een rijke stinkerd’? Wat zullen ze straks veel te vertellen hebben aan de bezoekers van onze opendeurdag! Klik op de foto om het filmpje te starten en volg ons naar hemelse sferen.
Klik op het glasraam om ons filmpje te bekijken!