Piraten
Wij zijn de piraten op de Kleine Nete!
Hiep hiep help!
Actie Nepal
De vierde klas heeft een bedrijfje opgericht om geld in te zamelen voor Nepal, want er is daar een aardbeving geweest. We hebben toestemming gevraagd aan juf Christel en aan de directrice om een winkel te openen. We maakten een leuke affiche en samen met onze mama’s en papa’s hebben we cupcakes gebakken. Daarna hebben we ze mooi versierd. Er waren duidelijke afspraken: iedereen wist wat hij of zij moest doen in ons winkeltje. Het was heel leuk om samen te werken. Onder de speeltijd verkochten we de cupcakes. Zo hebben we 261 euro verdiend. Dit geld storten we door naar Bert die met een vrouw van Nepal is getrouwd. Hij brengt het geld naar Nepal en zal veel mensen helpen. Zo hebben we weer iets goed gedaan. (Verslag Jarno)
Dit was een fijn en hartverwarmend initiatief van jou, Jarno! Je hebt de kar goed getrokken. (Juf Christel)
Naar de oertijd
Twee gidsen loodsten de vierde klas op 1 juni door het Gallo-Romeins Museum in Tongeren. Als tijdreizigers ontdekten we hoe de zwervende mensen in die periode leefden. Wonen, eten, jacht, gebruiksvoorwerpen, vuur maken…het kwam allemaal aan bod. Daarna maakten we een beschermende amulet en mochten we een speerdrijver hanteren. Klik hiernaast op de foto om het museum binnen te stappen.
Kesselse Heide
Creatief met boeken
Proeven van proefjes
Fotoproject (vervolg)
Van doos tot 3D-puzzels
Juf Christel kocht nieuwe stoelen. Mmm… dacht ze, zouden we met die grote verpakkingsdozen in de klas iets kunnen maken? Ze dacht aan een speelgoedje van vroeger. Toen maakte de juf zelf 3D-puzzels met plastic schijfjes voorzien van gleufjes. Kunnen onze leerlingen dat ook? Een maatje groter? In groepjes maakten ze een technische tekening en kozen verschillende kleuren verf. Sommige groepjes kozen voor cirkels, driehoeken, vierkantjes,… maar ook een raket, een hert en een papegaai zaten tussen de ontwerpen. Juf Ann stond ons tijdens de doorschuifgroepen bij om alle delen van de puzzel veilig uit te snijden met snijmesjes. Meten, tekenen, snijden en een likje verf er op…klaar! Het werd nog een hele uitdaging om de puzzel stabiel te monteren. We mochten van de juffen geen plakband gebruiken. Beginnen met een stevige basis was de boodschap. Klik op de foto om ons aan het werk te zien.
Stopmotion met Roman Klochkov
Plankvertellingen
Het sprookjeshuis is elk jaar weer een belevenis! Tom de tovenaar maakte spannende en grappige avonturen mee. Bij het knetterende haardvuur gingen we helemaal mee in dat verhaal. Gezellig! Dan volgde een workshop ‘vertellen en verzinnen’. We maakten personages van wegwerpspullen. Deze helden en slechteriken lagen aan de basis voor een zelfverzonnen verhaal. Dat brachten we voor heel de klas tot leven. Wat werd er fijn en stil geluisterd!
Upcyclen
Omdat we in onze klas meer ruimte nodig hadden om onze groeiende klasbib netjes te installeren maakten we van 3 wegwerp-palletten 12 handige boekenrekjes. Dat heet ‘upcyclen’. We schuurden het hout nog even op. We gaven de rekken een mooi laagje verf. Eén papa en enkele grootouders gaven ons schildersadvies. Die helpende handen kwamen goed van pas. Dank je wel voor de begeleiding!
Labo
Lise van Good Planet Belgium kwam in onze klas haarfijn uitleggen waar al onze gesorteerde afval terecht komt en hoe het gerecycleerd wordt. Maar op het topje van de afvalladder staat VOORKOMEN. Wie afval vermijdt, hoeft het niet kwijt! Lise vond ons een topklasje. Wij waren heel blij met dat complimentje! Een duim voor Lise!
Illustratoren op pootjes.
Spelen met fotografie
Ik ben …
We maakten deze kleurrijke posters om onszelf voor te stellen. Daarna trokken we een naam uit de hoed en observeerden de ganse week een klasgenootje zonder dat hij/zij het merkte. Daarna gaven we elkaar fijne complimenten in een ‘rondo positivo’.
Spinnensoepbedrijf in actie
Om een leesbevorderingsproject te financieren werd door de leerlingen van klas 4 een ‘Halloween-soepbedrijfje-voor-één-dag’ opgericht. Samen met de juffen dachten we eerst goed na over wat er allemaal moest gebeuren: bestelbons maken, overzichten neerpennen, prijzen berekenen, reclame maken, een recept zoeken, materiaallijsten opstellen, enz… In expertgroepjes werden deze klusjes geklaard. Ouders werden aangeschreven om mee toezicht te houden in het bedrijfje. Op 24 oktober was het dan zover. De haarnetjes werden opgezet, de schorten voorgebonden, de hygiënische maatregelen en veiligheidsvoorschriften werden doorgenomen. De productielijnen draaiden al snel op volle toeren. Tot slot werd er nog een kwaliteitscontrole uitgevoerd en toen waren we klaar voor de levering. Wat stond er op het menu? Een angstaanjagende lekkere tarantulasoep met spookjesbrood, achternagezeten door een enge afgeknakte vinger met bloed! De juffen en leerlingen willen via deze weg graag de meer dan honderd klanten bedanken! Met de onmisbare extra hulp van ouders, grootouders,enz…werd het een succes! De uiteindelijke winst wordt na de vakantie berekend en omgezet in boeken. Wordt vervolgd!
Ontdekhoeken
Als verwerking van ons bezoekje aan het Vrieselhof zette juf Christel wel tien ontdekhoeken klaar in het thema sporen. In groepjes konden we alle leerstof nog eens inprenten: etensresten rangschikken, eetbare herfstvruchten herkennen, voedselketens maken, uitwerpselen puzzelen enz… Natuurouder Bomma Rita en Natuurouder Marleen stonden ons bij met hun goede raad. Dank je wel hiervoor!
Speuren naar sporen in het Vrieselhof
Dieren laten zich niet altijd zien, maar ze laten vaak aanwijzingen achter zodat we weten dat ze in de buurt waren. We speurden naar etensresten, woonsporen, krabsporen, uitwerpselen, prenten, geluiden enz… De gids ging met ons op zoek door het park. Nooit gedacht dat we zelfs een skelet van een ree zouden aantreffen!