Schoolreis klas 3 en 4
Heeeeel veeeel foto’s van deze prachtige dag!
Experimenteren met verf
Het experimenteren met verf bracht al meerdere eigenzinnige en unieke werkjes voort in klas 4. Na schilderen à la Eric Carle (textuur), mengden we verf a.h.v. het kleurenwiel van Itten en gingen we tweelingschilderen (spiegelend schilderen). Klik op de foto om het resultaat te bewonderen.
Omelet ‘eigen kweek’.
Na het bestuderen van de wilde paddenstoelen in het paddenstoelenlabo (herfstperiode), kweekten we onze eigen DIY-oesterzwammetjes in de klas. Verwerkt in een zelfgebakken eierkoek smaakten ze heerlijk. Zelfs afwassen gebeurde met de glimlach. Klik op de foto en kom binnen in Restaurant De Sleutel.
Een klas vol boekenwurmen.
In de bib van Ranst vulden we onze klasbib aan met een mooie verzameling zelfgekozen boeken. Ils legde nog eens haarfijn uit wat er allemaal in het aanbod zit. Via een spel verkenden we alle rekken van de jeugdafdeling. Daarna gingen we op zoek naar onze favoriete boeken. Een zelfgekozen boek smaakt naar meer! ‘Mag ik er eentje meer meenemen?’ klonk het regelmatig. We zochten ook een geheim ‘surprise-boek’ voor een klasgenootje. Ons uitstapje naar de bib werd een echt boekenfeest. Dank je wel Ils voor de warme ontvangst!
Vertellen en verzinnen.
In het Sprookjeshuis van ‘t Rivierenhof luisterden we naar enkele mooie verhalen van Kristine. Daarna verzonnen we onze verhalen zelf in kleine groepjes. We maakten poppetjes met wegwerpmateriaal en fantaseerden erop los. De dag vloog voorbij. Dat gaat meestal zo als het plezant is.
Bloemen en Rode neuzen.
Wat een productiviteit in onze klas om bloemen met crêpepapier te maken voor de actie ‘Rode Neuzen’! Gelukkig konden we profiteren van de expertise van enkele ervaren ‘bloemenmaaksters’. Het resultaat mocht er dan ook zijn. We dragen de actie een warm hart toe. Deze bloemen werden te koop aangeboden tijdens ‘Wintertintelingen’.
Paddenstoelenlabo
Paddenstoelen onderzoeken is een geduldig werkje. We bekijken, ruiken, meten, schetsen en determineren. Mooi om te zien hoe zorgzaam onze jonge onderzoekers met het materiaal kunnen omgaan. Klik op de foto en kom mee in ons lab!
Brood op de plank!
Onze eerste dagtrip ging richting Rivierenhof. We leerden over de ingrediënten van brood, soorten graangewassen, graanproducten en de delen van de tarwekorrel. We bonden een schort voor en algauw zaten we met onze vingers in het brooddeeg. Na een paar uurtjes rook de hele zolderruimte naar versgebakken brood. We plooiden een broodzak en versierden deze met ons eigen ontwerp. Klik op de foto en je ziet ons aan het werk.
Groepswerk
Dit jaar staat er rotsvast groepswerk op het programma in klas 4. We leren leider en materiaalmeester zijn tijdens sommige opdrachten. Zit er een ‘bug’ in mijn programma? Kan ik je verslaan met het schaken? Heb ik genoeg bubbels in mijn verf? Groepswerk dat is tof!
Zie ze groeien!
De mooie nazomer nodigde uit om te zaaien en te planten. En dat kunnen de leerlingen van klas 4 al zelf. Selder en andijvie worden aangeplant in onze kweektafel. Winterspinazie, winterpostelein, veldsla en radijsjes krijgen ook nog een plekje. We observeren en meten hoe snel de plantjes kiemen, groeien en veranderen de eerste weken. Nog even en we kunnen de kookpotten bovenhalen.