Vierde leerjaar 2018-2019

Facebook

3D-printing

Bij Meneer Robbe in het VTI te Zandhoven kregen we 3 uur les over 3D-printen in het FabLab. We tekenden zelf een ‘minion’ op de computer. Het was best spectaculair. Nu weten we hoe zo’n 3D-printer werkt. Laagje per laagje. Wij bedanken het VTI in Zandhoven voor deze fijne en leerrijke voormiddag. Hij vloog voorbij!

www.vtiz.be

www.fablabzandhoven.be

Kind anno 1900

De Contzenwinning in Bokrijk is een U-vormige hoeve uit de late 17de eeuw. De boer, de meid en de boerin van deze hoeve zetten vorige week onze bengels van het vierde aan het werk op het erf. Hoe was het om een kind op de boerderij te zijn meer dan 100 jaar geleden? Niet gemakkelijk zeg, dat rondhuppen op klompen! De boer riep: ‘He, jongens! Doe je pet af voor Meneer Pastoor!’ en de sjampetter zei streng: ‘Zeg kerel! Doe je handen uit je zakken!’ Er werd gemalen, gewassen, gedroogd, gevouwen, geharkt, gepompt… Werken, werken, werken en niet tegenspreken! Toch maar liever naar school dan? 

Proeven van proefjes

Juf Sara en Juf Christel organiseerden een doe-namiddag rond het thema ‘proeven’. We proefden met onze mond, neus…en ja zelfs met onze ogen. Smaakt blauwe mayonaise even lekker als witte? En smaakt ‘umami’ echt ‘mmm, lekker’? Wetenschappelijke proefjes mochten ook niet ontbreken in dit thema. We gingen van start met het verwoorden van een goede onderzoeksvraag en doorliepen zo de vijf stappen van het onderzoek. Weer veel gedaan en veel geleerd!   

Op weg met Bieke de Bij

Onze klas werd pilootklas om een nieuw educatief project uit te testen dat binnenkort online gaat. We fietsten een parcours van 18,5 km in onze gemeente en kregen enkele actieve, leerrijke uitdagingen voorgeschoteld. Stralende dag, stralende snuiten,… Wil je meer weten over dit project? Surf dan naar www.ranst.be/edu_bieke

Anvers Divers

We wandelden door de straten van Antwerpen voor spontane ontmoetingen en toffe opdrachtjes op verschillende stopplaatsen. Zo maakten we kennis met de buurtbewoners en hun positieve initiatieven om samen te leven in een stad waar een zeer brede diversiteit aanwezig is. Gezellig, leerrijk en … lekker!  

Operatie ‘Help de bij’

Ons huidige bijenhotel wordt al enkele jaren druk bezet door de gehoornde metselbij. Een goede reden om nog wat nestgelegenheid voor wilde bijen extra te voorzien. De leerlingen van klas 4 ontwierpen enkele plannen voor een nieuw hotel. Eén van de ontwerpen werd, met enkele papa’s en opa’s, gisteren gerealiseerd. Het werd een pareltje van een 5-sterren hotel!

Sound tricks

Kato van J.E.F. kwam naar onze klas op donderdag 9 mei. Op een filmpje zonder klank leerden we omgevingsgeluiden en dialoog (stemmetjes) zetten. We bootsten als echte ‘Foley artists’ geluiden na met allerlei wegwerpspulletjes, verpakkingen en muziekinstrumentjes. Op het laatst nog een streepje muziek eronder en klaar. Wat hebben we gelachen met het grappige resultaat!   

Droomverwendag

Hallo, schatten van kinderen, lieve juf en meester, vrijdag 3 mei wordt een droomdag voor jullie. Kom als prins of prinses naar school en laat je betoveren voor één dag!’ Zo begon de uitnodiging gericht aan de leerlingen, juf en meester van onze klas. Juf Mia organiseerde een droomverwendag voor twee klassen, gesponsord door mensen die een hart en ogen hebben voor goede voorbeelden. Ze vond dat ook onze klas deze dankjewel, schouderklop, dit compliment verdiende omdat we goed bezig zijn. ‘Elk kind is anders, mooi en uniek. De juf, meester knutselt mee aan de vleugels die een kind nodig heeft om iets hoger te vliegen. Een kind handelt en zorgt voor elkaar, vanuit zijn eigenheid, vanuit zijn hart. Zo spontaan en liefdevol voor een vlinder met een beperking. Er hangt een warme sfeer in deze klas.’ Een droomverwendag werd het zeker! Limousine, kasteel, buffet, een natuurpaleis, muziek, zon en stralende snoeten. Het werd een dag om in te kaderen. Wij zijn juf Mia dankbaar voor dit fijne initiatief en hebben er met al onze zintuigen mega van genoten!

STEM

Wie heeft astronaut Mark Watney gered?

De kleine ingenieurs van klas 4 kregen van Juf Christel een uitdaging voorgeschoteld. Mark Watney bleef na een expeditie achter op Mars! Welk groepje was in staat een efficiënte raket met lanceerstation te bouwen om hem terug te halen? Met 170 star-units kon elk team materialen aankopen in de NASA-winkel. Onder toezicht van enkele NASA-veiligheidsinspecteurs werden ontwerptekeningen voor de stompraketten gemaakt. Welke functies hadden de onderdelen? Lange buis of korte lanceerbuis? Groot of klein reservoir? Aantal vleugels aan de raket? Beste lanceerhoek? Er werd goed nagedacht bij het kiezen van de nodige onderdelen en de onkosten werden genoteerd. Bij het testen op de lanceerbasis bleken er soms nog kleine aanpassingen nodig. Maar Mark Watney kon op ons rekenen. We vlogen zelfs verder dan Mars. Mission completed!

Paddenstoelenkwekerij

Ook dit schooljaar zoomden we in op de paddenstoelen. Als wetenschappers onderzochten we ze met loepen, schuifmaten en zoekkaarten. We kweekten onze eigen oesterzwammen en verwerkten ze in een heerlijke omelet. Heerlijk! Paddenstoelen zijn typisch voor de herfst, maar je komt ze doorheen het hele jaar tegen!

Goedzakken

Wat een bedrijvigheid. In klas vier toverden we T-shirts om tot leuke draagtassen. Bij dit sterk staaltje techniek kwam geen machine aan te pas. Een schaar en een slim knoopschema volstond om de T-shirts te upcyclen. De handige handen van ouders en grootouders kwamen van pas. Dank je wel!

Spoorzoekers

Vandaag leerden we veel bij over allerlei soorten sporen die dieren kunnen achterlaten in de natuur. Aan de hand van een digitale takenplanner konden we ons goed organiseren. Braakballen (van de kerkuil van Millegem) werden geplozen. De gevonden botjes legden we op een tekening van een muizenskelet. Best cool. We maakten na enkele drollenpuzzels ook zelf een kleine (nep)drollententoonstelling. Me de nodige zoekkaarten geraakte niemand het spoor bijster. 

Zo woont Mo 

Waarom vluchten mensen weg van hun huis, van hun thuis? Juf Sara legde ons op een begrijpelijke manier uit wat de verschillende oorzaken kunnen zijn. Wat later fietsten we met z’n allen in een lange sliert naar het opvangcentrum van Fedasil. Begeleidster Tinne kon onze hulp gebruiken om een raadsel op te lossen. Ze leidde ons rond in het centrum. Zo kregen we een goed beeld van hoe het leven van een asielzoeker in het centrum eruit ziet. Wat hebben wij geluk dat we het zo goed hebben in ons landje. 

Zin in constructie!

Wat daverde het naast onze school! We voelden het tot in onze klas. De oorzaak was het in de grond heien van 6 meter lange H-profielen. Het werken aan de fundering van een op til zijnde nieuwbouw naast onze school zorgde even voor wat deining. Maar… wij mochten even meekijken en kregen zo ook zin in constructies! Eerst gingen we met stokken en elastiekjes aan de slag. Conclusie? Driehoeken zijn sterke verbindingen! En wie bouwt daarna de hoogste constructie met marshmallows en houten satéstokjes? Met papieren L-profielen lijmden we sterke kubussen in elkaar. Wij volgen de bouwwerken op de voet. Wordt vervolgd!

Sprookjes in het Muizenbos

Hou jij ook zo van verhalen? Van het betoverende effect dat ze op jou hebben? Samen met Marijke Goossens ‘de VertelSter van 1001 verhalen’ gingen we op zoek naar het zuiverste water om het terug te geven aan de bron in het bos van Ranst. Nog nooit keken we met zoveel verwondering naar dat mooie bos. Heel wat sprookjesachtige figuren kruisten ons pad. Een magische beleving!  

Wrap it up!

In het thema gezonde voeding maken we heerlijke wraps. Dat lukt ons aardig mits een goede taakverdeling. We wassen de groenten en snijden ze fijn. Onze wraps vullen we boordevol groentjes met een flinke dosis vezels en andere voedingsstoffen. De verpakking van de wraps wordt aandachtig bestudeerd. Hopla! Even in een een warme pan. We proberen de wraps op verschillende manieren dicht te vouwen. Maak je liefst een tortilla of een burrito? Smakelijk eten!  

Ra ra ra … radijsjes!

Tot half oktober zorgden we goed voor ons minituintje vol radijsjes. Dankzij de warme nazomer en voldoende water was de oogst niet mis. Lekkere, pittige en gezonde rode en witte bolletjes… mmmm! 

Herfstbeleving

Vroeg dit schooljaar beleven we de herfst in het Vrieselhof. We ervaren de natuur met al onze zintuigen. In de natuur is alles verbonden met elkaar als een groot web. We doen leuke en leerzame opdrachten. Ook het weer zit goed. Topdagje!    

LABO

Emily van GoodPlanet Belgium is op bezoek in onze klas. Wat een afval krijgen mensen bij elkaar! Alles in de juiste afvalbak gooien is een goed plan. Maar afval voorkomen… dat is het best van al! Wij maken samen goede voornemens. Doe jij mee?  

Facebook