Kleuters derde kleuterklas glijden hun kleutertijd uit!
Letterwinkeltje en de letterdief
De afgelopen weken lieten wij ons helemaal onderdompelen in de wonderlijke wereld van letters!
In onze kring stond er een mysterieuze koffer en een boek van “Het Letterwinkeltje” van opa Brom… We moesten eerst het boek lezen en dan de koffer openen… Er zat een brief van opa Brom in, waarin hij ons vroeg of wij zijn letterwinkeltje wilden openhouden terwijl hij op vakantie is en of we letters wilden maken voor de bestellingen van de mensen. Er zat nog een boek (“Alfabet”) in, een brief van de schrijfster en een plattegrond van de school in. Ze vroeg onze hulp: de LETTERDIEF had alle lettertjes uit het boek gestolen en wij moesten hem terugvinden! Gelukkig kunnen wij al goed plannetjes lezen, want we vonden hem al snel in de doolhof in de tuin… En jawel: in zijn rugzakje zaten letters!!
Met deze letters speelden we verschillende spelletjes. We zochten en sorteerden elke dag spulletjes van thuis volgens beginletter in onze lettermuur, we oefenden hakken en plakken, we rijmden samen met Stoffer en zijn Rijmkoffer, we stelden woorden samen tot een nieuw woord (ijs + beer = ijsbeer), we versierden de beginletter van onze eigen naam met schrijfpatronen, we typten onze naam zelf op de computer, we zochten met de app op de tablet naar de verschillende woorden in het Alfabetboek, we lazen heel veel boekjes voor omdat het Jeugdboekenmaand was, we verkleedden onszelf om de beurt als de letterdief en mochten dan spullen in de klas zoeken met die beginletter, we krullenbolden een schrijfpatroon met lussen, we leerden liedjes en versjes over letters, we leerden het verschil tussen lange en korte woorden, telden het aantal letters in een woord en het aantal woorden in een zin, we gingen met de tablets op letter- en cijferzoektocht in het dorp, we programmeerden onszelf met de Bee Bot-helm naar de juiste letter, we richtten onze letterwinkel in, konden ons verkleden als opa Brom, het meisje of de koningin uit het verhaal, we maakten letterbestellingen (€1 per letter) voor alle juffen en meesters met verschillende materialen en technieken en bezorgden deze nadien met onze postfietsen van B(ird)POST!
De wereld van letters heeft nu geen geheimen meer voor ons!
Gekke week:
Dino’s
Geloof het of geloof het niet, maar we kregen bezoek van een mama dino in onze klas… Ze liet haar ei achter dat we met veel liefde en warmte proberen uit te broeden.
We tekenden alvast onze ‘gok’: wie of wat zou er in ons ei zitten? We verzonnen samen een leuk en grappig dino-verhaal dat we als toneeltje konden spelen. Wat een heerlijke fantasie! Voor ons toneeltje maakten we zelf dino-kronen en maakte de bomma van Eleana fantastische dino-staarten 😊 (dankuwel, bomma Rita!) We maakten ook ballonnosaurussen en speelden in alle hoeken met speelgoeddino’s, knuffeldino’s of houten dino’s. De zandtafel is nu eindelijk gevuld met zand, dus daar hadden we nu eindeloos speelplezier met pootafdrukken, opgravingen, vulkanen, tunnels, oerwouden,..
We werden de afgelopen weken ondergedompeld in het dino-tijdperk: we ontwierpen en maakten vallen om onze ontsnapte baby-dino terug te lokken, we maakten zelf fossielen met gips, leerden dino’s tekenen adhv. stappenplannen, we speelden met alle moeilijke dino-namen, we leerden de letters D van “dino”, V van “vulkaan” en F van “fossiel”, maakten dino’s uit kosteloos materiaal en papier maché, we maakten dino’s van onze eigen handafdruk, we maakten een dino-skelet van wattenstaafjes, we leerden over vulkanen en lava, we krullenbolden een vulkaan, we maakten als groepswerk een affiche voor ons dinomuseum, we maakten een poster bij ons gedicht dat jullie ergens in Broechem kunnen bewonderen, we deden dino-yoga op de kleine zolder, we werden door onze juf – maar ook door enkele ouders via Zoom of een filmpje – voorgelezen uit mooie dino-prentenboeken, we keken naar het kamishibaiverhaal “Stef wordt paleontoloog”, we leerden liedjes en versjes aan over dino’s, we leerden programmeren met de Dino-Bee Bot, we deden als echte archeologen opgravingen in de zandbak op zoek naar fossielen, die we dan voorzichtig op de juiste manier afkapten en proper maakten met beitels en borstels, hebben dino’s gemeten en onderzocht in onze onderzoekhoek, we broedden een dino-eitje uit in water en deden een ei-onderzoek, we speelden dagelijks we tal van taal- en rekenspelletjes in onze kring en aan de tafels, we richtten een echt dino-museum in met een museumshop, toegangsticketjes en affiches, we maakten kennis met de tablets van de school waarmee we een stopmotion-filmpje “Dinostoet” leerden maken en waarmee we elkaar mochten filmen als museumgids,… Als kers op de taart mochten alle leerkrachten en leerlingen in shiften naar ons dino-museum gaan kijken. Eerst kochten ze hun toegangsticketjes in onze museumshop in de gang en nadien stuurden ze een postkaartje vanuit het dino-museum naar ons terug! Het was een groot succes en onze kleuters waren terecht heel trots op al hun harde werk!
En ohja, de baby-dino bleek een vleeseter te zijn want hij liep in onze val met de worst… We noemden hem Deugnietje Dino!
Geniet van jullie virtuele rondleiding door ons museum, voorzien van tekst en uitleg door onze eigen fantastische museumgidsen én van onze kortfilm “Dinostoet” (stopmotion met de tablet).
Virtuele rondleiding dinomuseum – YouTube
Stopmotion:
Frozen
De afgelopen weken heeft het gevroren en zelfs gesneeuwd… én onze kleuters zijn gek op Anna, Elsa en Olaf… Redenen genoeg dus om enkele weken rond het thema “Frozen” te leren in ons klasje!
We stapten de wereld van Anna, Elsa en Olaf in en leerden over koud, ijskoud, vriezen, smelten, ontdooien, ijsblokjes, sneeuwkristallen, ijs, sneeuwmannen, sneeuwballen, sneeuwvlokjes, sleeën, rendieren, kastelen, vlechten, kronen, prinsen, prinsessen, koningin, winter, sjaals en mutsen, bibberen, klappertanden,… We keken ook elke dag naar een stukje van de film Frozen in onze “cinema”.
We versierden onze klas samen in het thema, toverden onze klasboom om van het seizoen herfst naar het seizoen winter, hoopten elke dag op echte sneeuw om een sneeuwman te maken en sneeuwballengevecht te doen, maakten een winter tafereel om mee te spelen, speelden in de ontdekbak met nepsneeuw, pincetjes, vergrootglazen, ijskristalletjes en lettertjes, we “bevroren” onze huishoek, dronken uit chique glazen met ijsblokjes en vroren alles in de diepvriezer in, maakten ijskristallen in lamineerfolie, maakten (vilt)puzzels van Olaf, leerden nieuwe liedjes en versjes, speelden een grappig sneeuwman-spel in de kring waarbij telkens 1 kleuter verkleed was als sneeuwman en een andere kleuter moest raden wie het is, speelden tel- en kleurenspelletjes, deden sneeuwballengevecht met sneeuwballenwerpers en proppen papier in de gang (en leerden “turven” door de eindstand te noteren), leerden de letters W van winter en A van Anna, we vroren speelgoed uit onze klas in om dit nadien op verschillende manieren te proberen ontdooien en zo aan den lijve koude en warmte te ervaren (brrrrr… koude handjes!), deden allerlei proefjes en experimenten met ijs en timeden met zandlopers met welke technieken we het snelst ijs konden ontdooien, we keken samen met de uiltjesklas naar een Tik Tak-voorstelling over winter en Frozen, maakten vormenkastelen op de lichtbak, tekenden het gewei van Sven terug, maakten sleeën van houten latjes, we hielden een ijsblokjes-challenge met goed geïsoleerde ijsblokjes die de kleuters van thuis meenamen, vroren leuke kaarsenhoudertjes in, speelden rijm- en taalspelletjes en nog véél meer! Deze leuke 2 weken sloten we dan tenslotte af met een echt Frozen-feest 🙂
Dino’s
Oei oei… Er zijn beelden van de bewakingscamera van vannacht opgedoken
Kerst
Kerst in de vogeltjesklas!
In deze drukke maar o zo gezellige laatste weken van het jaar, werkten en leerden we in ons thema “Kerst”.
We zetten samen de kerstboom in elkaar en mochten hem zelf versieren (fantastisch om te zien hoe knap we konden samenwerken!), we maakten van constructiespeelgoed zelfgemaakte originele versiering volgens een stappenplan (pakjes, kerstballen, sterren,…), we leerden en oefenden dagelijks in het grootste geheim onze verschillende nieuwjaarsbrieven, we werkten aan een mooie knutsel die daarbij hoort (schilderen met verschillende schakeringen van licht naar donker, stempelen in een sjabloon en patroon kleven), we kleefden de stroken van de kerstboom van lang naar kort maken van constructiespeelgoed zelfgemaakte originele versiering volgens een stappenplan (pakjes, kerstballen, sterren,…), we leerden de letter K van “Kerst” en de letter N van “Nieuwjaar”, we leerden de vouwtechniek door sterren te vouwen (K3), we prikten sterren uit (K2), we maakten een winkel van kerstkaartjes (uitbreiding letter- en cijferhoek), we schreven/stempelden kerstwensen aan elkaar, we leerden sudoku spelen met een grote klassikale sudoku op de grond met echte spullen, we speelden “kerstdiner” in de huishoek met een gourmetstel en een mooi gedekte tafel en mochten “1 persoon uit een andere bubbel uitnodigen”, we schreven woordkaarten na in gedroogde rijst, we deden een kerstyoga op het grasveld, we maakten kerstslingers door parels volgens een patroon te rijgen en onze naam met letterparels te rijgen, we maakten kerstbomen van loose parts op de tafel en fotografeerden zelf onze creaties, we hakten en plakten uiteraard nog veel woordjes en deden allerlei andere verschillende taal- en telspelletjes, we leerden de telrij door met lampenslingertjes het ontbrekende getal te zoeken, we doen nog krullenboldansjes en –tekeningen van kerst, we schilderden een kerstboom met dennentakjes ipv penselen, we maakten kennis met spiegelen door kerstballenmandala’s te maken met een hoekspiegeltje, voor de harde werkers waren er vrijblijvende ‘bezighoudertjes’ (als extra uitdaging), we deden een nieuw kringspel ‘pakken tot het plakt’ waarbij we leerden “gokken” en verschillende getalbeelden oefenden en we sloten deze 2 weken af met een gezellig kerstfeestje in onze klasbubbel!!
We zetten ons schoentje klaar, want Sinterklaas is daar!
We zetten ons schoentje klaar, want Sinterklaas is daar!
We telden af naar wanneer we ons schoentje mochten klaarzetten aan de schoorsteen en daarom leerden we over “Schoenen” en over “Het huis van de Sint”
We hielden een brainstorm over wat we al weten over schoenen en Sinterklaas en wat we graag wilden leren, we openden een schoenenwinkel, we hebben door onderzoekend leren ontdekt wat een “leest” is en hoe je dit gebruikt, we deden een grote schoenenmemorie met onze eigen schoenen, we versierden onze oude schoenen met papier maché en schilderden en bekleefden ze nadien met mooie versiering, we zochten in de voeldoos naar dezelfde schoen, we stapten met onze schoenen zoals een robot met de Bee-Bot-helmen op de speelplaats naar een vriendje naar keuze. Zo leerden we de opdracht (code) formuleren aan elkaar, we leerden programmeren met de Bee-Bot die verkleed als Sint door het huis van de Sint of verkleed als Piet door de straat met verschillende huisnummers reed, we deden een blotevoetenpad in de gang, we leerden de letter S van “Sint” en “schoen”, we tekenden de omtrek van onze schoenzolen en kleurden deze mooi in met schrijfpatronen, we leerden een liedje “Deze schoenen zijn gemaakt om te stappen”, we keken met een vergrootglas naar sporen in het zand en zochten dan van welke schoenzool deze afdrukken waren, we hebben met veters of duploblokjes de maat van onze schoen gemeten, we tekenden Pietje Pedronella met nieuwe schoenen en verkochten hem sportschoenen voor €5. Tot onze grote verbazing had hij de volgende dag echt Sintengeld in onze kassa gelegd, we deden allerlei taal-opdrachtjes en tel-spelletjes rond schoenen en Sinterklaas, én onze kleuters van de 3e kleuterklas leren hun veters strikken!
We speelden fantastisch rollenspel verkleed als Sint en Pieten, we reden op Slechtweervandaag van stro, we voeren met de pakjesboot, we leerden samen pakjes inpakken volgens een stappenplan en deden dit eerst door samen Simon in te pakken , we speelden in de slaapkamer en aan het bureau van de Sint, waar we in het grote boek schreven wie er braaf was geweest, we belden naar verschillende Pieten nadat we hun nummer opgezocht hadden in het telefoonboekje van de Sint, we keken naar de grappige filmpjes van Sint en de Pieten die door Corona niet konden komen, we keken naar een tekenverhaal waarin de stoomboot van Sinterklaas tevoorschijn kwam, we leerden de weeftechniek (eerst door te slalommen tussen onze klasgenootjes, nadien door met touw boven en onder de benen te gaan) en weefden een Pietenmuts of een Sintmijter, we krullenbolden een Pietje met houtskool, we leerden de letter P van “Piet”, we deden Sinterklaasyoga, we stempelden of kleefden onze verlanglijstjes, we gingen elke dag kijken in de rustruimte van Sinterklaas waar elke nacht iets in gebeurd was, we speelden met de pepernotensjoelbak en noteerden het aantal pepernoten dat bij de pietjes aankwamen, we speelden met de splitspietjes in de grote schoorsteen en noteerden hoeveel pepernoten er in elke schoen vielen, we maakten samen een boot van de constructierietjes, we postten onze tekeningen voor Sinterklaas en tot slot… kwamen we op vrijdag binnen in een klas die helemaal overhoop was gezet door die gekke rommelpieten!!!
We speelden de hele dag met al dat leuke nieuwe speelgoed en liepen over het dakenparcours om de pittenzakjes in de schoorsteen te gooien.
Wat een drukke, maar fijne en leerrijke weken!
Loose parts door de lens van onze kleuters
Bij de loose parts-tafel mochten we zelf met het fototoestelletje foto’s nemen van de resultaten. Geniet maar mee wat er zo nogal op beeld werd vastgelegd door onze kleine fotografen… We kunnen besluiten dat onze Swa de zwaluw een goed fotomodel is en dat er overal loose parts te zien waren door de ogen van onze kleuters!
Bird Bank
Na de herfstvakantie werkten we een weekje thema loos en was het de officiële opening van de Bird Bank. We verzonnen allemaal onze code die we op onze eigen bankkaart stempelden en op de achterkant zetten we dan onze naam of onze handtekening. Het geld kan dus vanaf terug opnieuw in omloop gaan nadat ze zich blut hebben gekocht bij het winkeltje!
We deden ook nog eens een inoefening over de schrijfrichting: van links naar rechts op de muziek!
Halloween
De laatste week voor de herfstvakantie hebben we in onze vogeltjesklas gezellig gegriezeld. De kring en de huishoek waren donker gemaakt met zwarte doeken, maar gelukkig hadden we gezellige lampjes binnenin! We lazen boekjes over spinnen en heksen, deden een samenwerkingsspel door een reuzegroot spinnenweb van wol in de kring te maken en wisselden dan van plek met een andere spinnenkleuter, we deden een krullenboldansje over de draadjes van het spinnenweb, kochten ingrediënten voor heksensoep in onze griezelwinkel, speelden allerlei griezel-gezelschapsspelletjes, smartgames en taal- en rekenspelletjes, luisterden voor het eerst naar een verhaaltje in onze luisterhoek, speelden een spookjes-mepspel waarbij we om ter snelst het spookje met alle juiste kenmerken moesten vinden (logispel).
Op woensdag was er iets vreemds aan de hand… Op de plek van Gustaf zat er een monstertje en er lag een briefje van de heks in onze kring! Daarin stond dat de heks Gustaf in een monstertje met vieze tanden had getoverd, omdat hij zijn tanden niet had willen poetsen. De kleuters moesten helpen om alle letters van de toverspreuk terug te vinden. Wat werd er hard samengewerkt: de kleuters van de 2e kleuterklas zochten de grote letters in de klas, de kleuters van de 3e kleuterklas zochten de juiste lettertjes in de kranten en kleefden die op de letters van de spreuk.
Na de speeltijd had de heks er een spreuk van gemaakt en toverstafjes klaargelegd. We spraken de toverspreuk uit en jawel… we hadden Gustaf teruggetoverd! Gelukkig maar…
Het hoogtepunt van de week waar de kleuters (sommigen met een bang hartje) naar uitkeken, was de spookjestocht in de kelder van onze school! Spannend… Iedereen had een zaklampje meegebracht en uiteindelijk heeft iedereen het gedurfd! Dapper gingen we naar beneden en vonden we de weg aan de hand van namaak theelichtjes, we vonden elk een schattig spookje, schenen met onze zaklampen op het plafond, maakten schaduwen met onze handen, luisterden naar een boekje van heksje Mimi en als beloning voor al deze durvers was er een buffet van spookjes-chips!
Op vrijdag mochten we verkleed als griezeltjes naar school komen! We hadden nog een fijne laatste dag voor de vakantie, werkten nog de laatste dingetjes af, smulden nog eens lekkere spookjeschips in onze halloween-cinema en gingen met een gevulde knutselzak naar huis!
Integratie K3-L1
De kleuters van de 2e kleuterklas gingen een keertje bij juf Evi spelen, terwijl de kabouters van de 3e kleuterklas en de kabouters van het 1e leerjaar een dagje van klas verwisselden. De kleuters voelden zich al heel groot en werkten hard aan hun leuke opdrachten en spelletjes bij juf An, terwijl de leerlingen ervan genoten om nog eens te mogen spelen en werken in een kleuterklas!
Uitstap in ons eigen Sleutelbos
Aangezien we ons omwille van Corona niet konden verplaatsen naar een echt bos, hebben we het bos naar ons gehaald: iedereen verzamelde herfstschatten en zo toverden we onze tuin om naar een Sleutel-bos. Daar volgden de kleuters het kabouterpad, waar Kabouter Klauter hen allerlei opdrachten gaf. Ze zochten kriebeldiertjes, herfstschatten, sprongen over een sloot, legden takken van kort naar lang, vonden paddenstoelen, luisterden naar ‘bosgeluiden’,… Het was een geslaagde dag, maar hopelijk kunnen we snel eens de echte natuur intrekken!
Herfst
Deze 2 weken hebben we vooral veel geëxperimenteerd met materialen uit de natuur en geknutseld aan ons cadeautje voor de grootouders. We maakten namelijk een eigen gezelschapsspel “Het parapluspel” met onszelf als pion! Om het spelbord te maken, gebruikten we veel technieken: regen, plasjes en een bos tekenen op muziek (schrijfmotoriek), schilderen met ecoline, boomstammetjes uitprikken, een paraplu vouwen, een patroon van staptegeltjes kleven,… Wat waren we trots om dit af te geven!
We leerden een liedje “Herfst, herfst, wat heb je te koop?” en toverden onze feestwinkel om naar een herfstwinkel. We gingen voor het eerst ons klasgeld afhalen in onze eigen Bird Bank (die de papa van Milo helemaal zelf maakte… Dikke dankuwel!!!), we zochten en bestudeerden kriebeldiertjes, we maakten enkele krullenboltekeningen, we keken naar een kamishibai-verhaal samen met de 2 klasjes, we leerden een meditatieliedje “Ik ben een wandelende boom”, we maakten een spinnenweb met de hele klas en tot slot werden we uitgedaagd door 4 kaboutertjes die naar onze klas waren verhuisd! Bij elk deurtje wachtte ons een andere opdracht en aan het einde van de dag verdienden we allemaal een kabouter-diploma!
Grootouderwandeling
We organiseerden als Corona-proof alternatief voor een grootouderfeest een herfstzoektocht voor onze kleuters met hun grootouders. De Jos en Mariette stonden hen in kleine groepjes per tijdslot op te wachten en stuurden hen op pad met een kaart van Broechem. Onderweg vonden ze allemaal herfstige en muzische opdrachten die ze door regen en wind met veel enthousiasme uitvoerden! Jong en oud hebben zich enorm geamuseerd en genoten van zoveel qualitytime! Op het einde kregen de grootouders van hun kleinkind een mooi zelfgeknutseld geschenkje. Ondanks het weer, was het een prachtige dag!
Het kleurenmonster
In de beide kleuterklasjes werkten we rond de kleuren. Bij de vogeltjes deden we dat aan de hand van het prentenboek “De kleur van emoties” waarin het kleurenmonstertje bij elke emotie een andere kleur krijgt. Elke dag stond in het teken van een andere emotie: op dinsdag geel van blij, op woensdag blauw van verdriet, op donderdag rood van boos, op vrijdag groen van kalm en de week nadien nog zwart van bang en roze van blij. Alle kleuters en de juffen hadden telkens kleren aan in het kleurtje van die dag.
Aan de hand van vele mooie boekjes over gevoelens en (filosofische) gesprekjes, leerden we meer over onze eigen emoties, oefenden we onze expressie en mimiek in de spiegel, dramatiseerden we situaties in de huishoek en met stokpopjes in de poppenkast, stopten we onze emoties in potjes, schilderden we onze eigen kleurenmonstertjes, maakten we een muzische verwerking op muziek vol gevoelens (verdrietig knikkerverven, blij stempelen, boos stampen, bang marmeren, verliefde hartjes kleven, kalme streepjes tekenen), waar we nadien een gevoelensthermometer van maakten, we zochten met pincetjes in de schuimpjestafel naar de juiste kleurtjes,…
De week nadien kwam er ook een nieuw huisdiertje in onze klas: de Bee Bot. Met hem leerden we over de richtingen: vooruit, achteruit, links en rechts. We keken naar een poppenkast over de schrijfrichting, de schrijfhouding en de pengreep: we vertrekken aan het groene verkeerslicht (links) en stoppen aan het rode verkeerslicht (rechts). Deze visuele ondersteuning komt in verschillende hoekjes in onze klas terug. We maakten ook voor de eerste keer kennis met programmeren: door zelf robotjes te worden met een Bee Bot-helm in de turnzaal konden we zelf de richtingen en het aantal stapjes ervaren… Zo leuk!
Thema FEEST
Kermis in Broechem, de eerste jarige van de klas én de 3 klaspoppen die samen jarig waren… Redenen genoeg om te leren over het thema “Feest!”.
We begonnen met een brainstorm van wat we al wisten en wilden leren over de kermis, we maakten feesthoedjes van plasticine, het kluseiland met de echte timmertafel ging eindelijk open, we krullenbolden taart met golvende en hoekige schrijfpatronen, we maakten een draaimolen van de constructierietjes, we maakten van ons winkeltje een kermiskraam met smoutebollen, snoepjes, wafels, pannenkoeken, frietjes, taart, hamburgers en suikerspinnen en bepaalden zelf de prijzen op de prijslijst, we vierden talloze verjaardagsfeestjes in de huishoek, we visten eendjes met lettertjes onderaan en vormden zo de woordjes op de woordkaarten, we maakten onze verjaardagskronen voor dit schooljaar met behulp van een echte “snij-robot” (Cameo), we oefenden onze scheurtechniek voor de vogeltjes van de verjaardagskalender, we maakten samen een bouwtekening om met de duplo een botsauto-baan na te maken, we maakten letterkettingen met woordjes van het thema, we schilderden taarten met strepen (wie wilde in een patroon), we maakten een verjaardagsmatrix, we maakten een taart door stroken papier te passen, meten, knippen en plakken, we deden een rijmspel, we dronken “glitterthee” in de huishoek, we maakten taart-mandala’s op de lichtbak, we bakten samen (Corona-proof) appelcake, feestsaté’s en feestlimonade volgens recepten met een stappenplan dat we zelf konden lezen), we leerden over de letter F van feest, we maakten een boodschappenlijstje om de ingrediënten van de feestsaté’s uit de ijskast te gaan halen met onze winkelkar, en nog veel meer…
Als apotheose van deze leuke feestweken… was het een heerlijk driedubbel feest voor Gustaf, Jeanneke en Swa!