Zelf les geven.
Dit jaar werkten we in klas zes met maanduitdagingen.
Het woord zegt zelf waarover het gaat, denk ik ;).
En de laatste opdracht van dit schooljaar (door de lln. zelf bedacht) was: “Geef eens les in een andere klas!”
Afspraken met andere leerkrachten werden gemaakt, lesonderwerpen werden gezocht en gevonden, de leerlingen bereidden zelf (met een beetje hulp) de lessen voor.
Met toch wel een beetje zenuwen werd dan het andere lokaal binnengestapt.
Gelukkig verliep alles vlot!
Gemeenschappen en gewesten… WAT IS DAT?!!!
Weet je wat er ook in onze lesdoelen staat?
De gemeenschappen en gewesten!!!!
Een erg moeilijke materie.
Gelukkig werkt een oud-leerling van onze school voor het Vlaams parlement.
Wij konden hem met een martino verleiden om dit in onze klas op een boeiende manier te komen uitleggen.
Techniek
Geloof het of niet: in het zesde zijn (sommige) toetsen uitdagend, spannend en zelfs leuk!!
Zo ook de OVSG-toets techniek… en dan moet de verkeersproef er nog aankomen 🙂
De leerlingen en leerkracht sleurden een hele schrijnwerkerij naar school…we gingen immers een (meermaals) werkende afvalgrijper van hout maken.
Het beeldverslag vertelt boekdelen.
Voorlezen
Lezen en voorlezen…..dat zijn kolfjes naar onze hand(en).
We kozen een gepast boek, verdeelden ons in groepjes en oefenden totdat we ons verhaal expressief konden lezen.
Daarna trokken we naar onze jongste vriendjes op school en lazen we onze verhalen voor.
Een mooi moment!
Jeugdboekenweek
Tijdens de jeugdboekenweek (JBW) bezochten we de bib in Ranst. Daar werden we verrast op een leuke workshop. De mensen van de bib hadden een rad ontworpen met allemaal leuke opdrachten. Onnodig om te vertellen dat deze opdrachten allemaal te maken hadden met boeken en lezen.
Wij gingen aan de slag en leerden spelend heel wat bij.
Een topactiviteit, bedankt bib Ranst!
Vakantiesalon
Vrijdag 17 maart organiseerden de leerlingen van het 5de en 6de leerjaar van de gemeentelijke Basisschool De Sleutel in Broechem een vakantiesalon.
Na schooltijd was iedereen welkom om te komen kijken, maar vooral om vakantietips op te doen. De afgelopen periode werd in de beide klassen gewerkt rond verschillende landen. In het 5de leerjaar kwamen de Europese landen aan de beurt. Het 6de leerjaar verdiepte zich dan weer in de landen uit de rest van de wereld.
De leerlingen kozen een land waarvoor zij reclame willen maken. Ze maakten een eigen stand over het gekozen land, zochten belangrijke weetjes en tips op, maar ook wat de lekkernijen uit deze landen zijn. Als kers op de taart is er de organisatie van hun vakantiesalon. Tijdens deze activiteit zetten de leerlingen hun gekozen land in de kijker en maken ze hier promotie voor. De leerlingen uit het 5de leerjaar doen dit via een PowerPoint, de leerlingen van het 6de leerjaar maakten dan weer een folder over hun landen. Daarnaast kon er ook gesmuld worden van de hapjes uit de verschillende landen die de leerlingen zelf maakten.
De leerkrachten en de leerlingen hebben hier op een fijne manier aan samengewerkt en zijn trots op het resultaat. Terecht zo bleek uit de reacties. “We genoten van wat we te zien, te horen én geproefd hebben”, zeiden de aanwezigen.
Gedichtendag
Met gedichtendag trokken we gewapend met een zelfgekozen gedicht richting Delhaize om de klanten te verrassen.
We spraken ze aan en vroegen of we even een gedicht mochten voorlezen. Ze waren een beetje verbaasd, maar de meeste mensen gingen gretig op ons aanbod in.
Het werd helemaal leuk toen Senne zijn gedicht in de microfoon mocht voorlezen.
We kregen erg leuke complimentjes.
Een topactiviteit.
Bezoek VTI Zandhoven
Het is ondertussen januari.
Hoog tijd om eens na te denken naar welke school wij volgend jaar willen gaan.
De opendeurdagen komen er immers aan.
Rond deze “keuze” bouwen wij in de klas een heel project op.
We werken met en in de bundel van het CLB, bezoeken enkele secundaire scholen, nodigen de ouders uit voor een gesprek.
Onlangs waren we te gast in het VTI Zandhoven.
We bezochten enkele ateliers, kregen een boeiende uitleg en mochten ook zelf de handen uit de mouwen steken (bibberspiraal).
We merkten dat op een technische school keihard geleerd en gewerkt wordt.
Kerst
Met Kerstmis denken we, nog meer dan anders, aan mensen die het misschien minder goed hebben dan wij, die minder geluk in het leven hebben, die ver van hun familie verwijderd zijn, …..
Daarom namen enkele leerlingen van het zesde het op zich om een “kerst-kaart-knutsel-techniek” te zoeken. Ze zochten samen met de leerkracht al het materiaal bij elkaar en verzorgden workshops in de refter. De andere lln. van klas 6 en 5 kwamen bij deze jonge juffen en meesters langs en knutselden zo tientallen kerstkaarten.
Deze kaarten gingen we dan de volgende dag bussen bij onze schoolburen en persoonlijk afgeven bij de bewoners van Fedasil. We oefenden ook enkele kerstliedjes in die we voor de bewoners van het opvangcentrum zongen.
Zo hopen we dat het ook voor hen een beetje Kerst kan worden.
Godly play
Wij tellen in deze donkere dagen allemaal af naar het feest van het licht.
Daarom nam een verteller ons vandaag tijdens de les catechese mee op tocht naar het mysterie.
Een moeilijk woord, maar we hebben (zo vertelde ze ons) 4 weken om er te geraken.
Boeiend!
Na het verhaal gingen we zelf aan de slag: we bouwden, kleurden, lazen het verhaal nog eens na of deden even gewoon niets.
Een feestje sloot deze leuke activiteit af.
Zo hoorden, deden en proefden we deze godly play-activiteit.
Geheimen en roddels
Wij werkten tijdens onze taalles rond “geheimen en roddels”. Een boodschap doorvertellen bleek niet zo eenvoudig te zijn.
Sportklas Genk
Klik hier.
LO: Trefbal met WESCO
Historische periodes
Waar komen wij vandaan? Wat is geschiedenis? Wat gebeurde nu ook alweer wanneer?
Boeiende vragen maar echt niet gemakkelijk.
Gelukkig helpt onze tijdsband ons hierbij een beetje.
We gingen in expertisegroepjes per periode aan de slag.
We kregen van onze meester/juf een webquest (een uitgewerkte opdracht via het internet)
We werden uitgedaagd om info rond onze periode te verzamelen, om een wandplaat te maken, om onze periode aan onze klasgenoten voor te stellen.
En hier stopte het NIET!!!!!!
We kwamen de “stomme film” tegen….en dat bracht ons op een idee.
We maakten een filmpje over onze periode.
Wij vinden ze alvast fantastisch…..en jullie?
High-tea
Het overlijden van Queen Elizabeth schokte de hele wereld.
Dit is een stukje geschiedenis die wij live meemaken…..dus toverde de derde graad een miniprojectje uit de grond.
We leerden met filmpjes de overleden koningin beter kennen, analyseerden een krantenartikel (nieuwsbegrip) en schoven aan bij een high-tea.
The queen is dead, long live the king!
Drakenboot
Het schooljaar is nu twee weken jong: De boeken zijn uitgedeeld, afspraken gemaakt, de eerste lessen gegeven!
Het is nu reeds duidelijk dat we een toffe klas zijn maar we willen natuurlijk niets aan het toeval overlaten. Daarom trokken we deze week op teambuilding.
Met de fiets naar Emblem, daar lag in de roeiclub OAR de drakenboot op ons te wachten.
Ook het zonnetje was van de partij.
Na een lesje roeien, gingen we letterlijk en figuurlijk aan de slag.
Wat een team.
Vertrouwen
Vandaag was het eindelijk zo ver: we mochten na een lange vakantie terug naar school.
In klas zes speelden we enkele (5) spelletjes die vertelden waar we dit jaar voor willen gaan en staan.
Het waren allemaal opdrachten waarbij we heel nauw moesten samenwerken, waar we elkaar (soms zelfs blind) moesten kunnen vertrouwen.
Zo verdienden we het woord “SAMEN”.
En dat is precies de manier waarop we er een superfijn jaar van willen maken…… SAMEN!!!!!!!!!!