Vierde leerjaar

Facebook

Hier brandt de lamp!

Het ging er weer STEMMIG aan toe in ons derde atelier. We stelden ons de volgende vraag: “Hoeveel citroenen heb je nodig om een led van 3 V te laten werken?”. Het lukte ons met vier citroenen. Aan de hand van dit experiment kregen we meer inzicht in hoe batterijen eigenlijk werken. Daarna maakten we stroomkringen ‘à volonté’. We plaatsten er verschillende stroomverbruikers tussen: motor, lamp, led, zoemer,…  En werkt dat ook allemaal wanneer je de min en plus omwisselt? Geleider of isolator? Knap toch, die wetenschap! 

Retteketet Letterpret

De 26 letters van ons alfabet eisen de hoofdrol op in een tentoonstelling in de BIB van Ranst. Boeken en illustraties van Tom Schamp, Joke van Leeuwen, Wim Hofman en Harriët van Reek nodigden uit tot heel wat letterpret. Een kans om de tentoonstelling actief met onze klas te bezoeken lieten we dan ook niet liggen.

Zintuigenwandeling

Al onze zintuigen stonden op scherp tijdens deze wandeling in het Vrieselhof: We konden de herfst ruiken, voelen, zien, horen en proeven. Ook de talrijke paddenstoelen kregen de nodige aandacht. Het pittige herfstzonnetje deed ons deugd. Heerlijk om buiten te zijn!

STEM-atelier

In klas vier hebben we ons tweede STEM-atelier weeral achter de kiezen. We bouwden een raket en een lanceerstation. De afstanden die onze raketjes aflegden waren indrukwekkend. Van Aarde naar Mars! 😉 

Lanceren raket

Locking dans

Weten jullie wat een ‘locking dans’ is?  De leerlingen van het vierde wel hoor.  Dankzij inspiratie uit de stripwereld van Jommeke, Gobelijn, Kiekeboe… konden ze een eigen dansje met originele moves maken.

Die moves kregen ook nog allemaal een aparte naam die tijdens de dans geroepen werd.

Smiley-speurtocht

Rekenen was nog nooit zo plezant… buiten in het zonnetje !  Klas 4 ging op speurtocht naar allerlei smiley’s.  Bij elke smiley stond een maaloefening die moest opgelost worden en het moet gezegd…ze hebben dit schitterend gedaan !

Proeven van proefjes

Na dit atelier kunnen we je wel iets vertellen over o.a. ‘een gat in mijn hand’ of ‘een aantrekkelijk blikje’. We kunnen ook uitleggen waarom die prop niet in die fles wil of waarom je ‘door’ een fles kan blazen (niet echt hoor). De wetenschappers in spe van klas 4 hadden hun handen vol.
 
Gelukkig kunnen wij rekenen op tal van vrijwillige ouders die ons komen helpen dit schooljaar. Veel dank! Op naar een volgend atelier!
 

Pimp je ringkaft

 
Weeral een schildertechniekje rijker. Met washitape en acrylverf kan je leuke effecten bekomen. Nog een etiket erop met sierlijke blokletters en hop… onze ringkaften zien er heel mooi uit.
Kijk maar mee.
 
 

WetenschappelEUk

 
Fluorescerend? Fosforescerend? Volgens de stappen van het onderzoek maakten we onze eigen lampjes. Een UV-zaklamp zorgde voor verrassende effecten. En wat gebeurt er straks als het helemaal donker is en de lichten worden gedoofd? Dan zullen de ‘glow in the dark’ stickers aan de buitenkant oplichten. Lijkt wel een beetje magie, nietwaar? 

Meten is weten!

Op vrijdag krijgen we hulp van Juf Ann na de voormiddagspeeltijd voor rekenen. We gaan dan heel praktisch aan de slag met allerlei materiaal.  Zo oefenen we hier tijdens de lessen meten. Zoals je kan zien wordt er hard en met plezier gewerkt! We kijken al uit naar de volgende les. 

Facebook