Zesde leerjaar

Facebook

Eindwerk

We horen wel eens dat de jeugd van tegenwoordig …en dan volgt er heel wat negatiefs….

Wij toonden nog maar eens aan dat dat flauwekul is.

De leerlingen werden uitgedaagd om iets creatiefs te maken, naar hun eigen interesse en talent.

Ze zorgden dus zelf voor het idee en het materiaal …en wat daar allemaal uitkwam???!!!????

FASCINEREND !!!

Handtassen werden gehaakt, taarten gebakken, nestkastje getimmerd, filmpjes ge-edit, skateparken betonneerd, schilderijen gemaakt, batterijen gebouwd …en zoveel meer.

De foto’s vertellen hopelijk het hele verhaal!

OVSG-toets: techniek

De toetsenreeks komt er aan … maar eigenlijk zijn we al een tijdje het beste van onszelf aan het geven voor de eindejaarsproeven.

Naast de eerder theoretische proeven van volgende week zijn er ook een paar praktische proeven voorzien die heel wat tijd vragen.

Daar begonnen we dan ook heel ijverig een tijdje geleden aan. Techniek is er eentje van. We gieten het principe van een krukas (techniek) in een fantasiejasje (thema van deze toetsenperiode). Uitdagend!

Zinderding

Vandaag gingen we voor de derde keer dit schooljaar op bezoek in de magische tuin van Evi.

Daar mochten we onze fantasie weer de vrije loop laten.

We knutselden ons eigen personage en verzonnen een spannend verhaal met een goede, een slechte en een spannende plot.

We vertelden elkaar ons verhaal rond het kampvuur.

The good cook

De zesde klas maakte zich klaar om ridder te worden van ‘de gezonde tafel’.  Ze gingen op onderzoek naar alle aspecten die met gezonde voeding te maken hadden zoals; inheems, uitheemse voeding, verpakking, afval, wat met restjes, gezonde voeding…  Daarna mochten ze zelf aan de slag gaan om te kokkerellen en proeven.

Paas-cluedo

Wij hebben binnenkort vakantie…paasvakantie. Maar waarom eigenlijk en wat is Pasen? Dat wilden de leerlingen van klas 5 en 6 wel eens weten. Na wat onderzoek kwamen we te weten dat Pasen niet steeds op dezelfde dag gevierd wordt, dat het reeds een heel oud feest is en dat het ook een Christelijke traditie heeft.

Daarna gingen we op speurtocht op onze school en zochten we ditmaal geen eitjes maar tips die ons naar de dader, het motief, het wapen en de plek leidden.

Een tof begin van een hopelijk even toffe vakantie.

 

Zinderding

Met de fiets naar de verhalentuin in Ranst. Daar woont immers een echte vertel-ster. Met prachtige verhalen neemt ze ons mee naar vreemde werelden, prikkelt ze onze fantasie.

En dan is het aan ons… Via allerlei leuke taal- en spreekoefeningen leren we, durven we spreken voor een groep, gaan we creatief met taal om.

Dit proeft naar meer….

Franse bananentaart

Vanaf nu kunnen jullie feestjes helemaal niet meer stuk.

Wij lazen in het zesde een Frans recept, ontcijferden het, kochten ingrediënten en gingen aan de slag…….met als resultaat: een overheerlijke bananentaart. Even laten afkoelen en smullen maar. MMMMMMMMMMMMM!!!!

Jeugdboeken

Woensdag 16 maart stond heel de dag (woensdag) in het teken van de jeugdboekenweek.

De mensen van de bib hadden heel goed naar monopoly gekeken, hun fantasie losgelaten en een fantastisch spel voor ons in elkaar geknutseld.

Wanneer we op een vraagteken kwamen, moesten we a.d.h.v. bijgeleverde boeken aan de slag gaan. Een juist antwoord leverde een deeltje van de code op….

Zo raakten we in het mysterieus koffertje, kregen we onze beloning.

Een tof, leerrijk moment.

Na de speeltijd mochten we doorschuiven naar de “volgende” klas. Daar gingen we met een verhaal aan de slag……

Gedichtenweek

De gedichtenweek… meer hadden de klassen 5 en 6 niet nodig om de handen in elkaar te slaan en een echte “gedichtenmachine” te bouwen. 

Er werden plannetjes getekend, er werd geboord en gevezen, er werd geplakt en getekend en zo kreeg de oude TV-kast een nieuw leven. Een machine waar je een muntje kon insteken, waar je vervolgens een mooi gedicht kon beluisteren, was geboren. 

Tijdens de gedichtenweek werd de machine regelmatig buiten gerold, een lange rij luisteraars dook op. Gelukkig werd alles in goede banen geleid door de leerlingen van klas 5 en 6. Voeg hier nog de raadgedichten en het mooie materiaal van de werkgroep bij en we mogen (weeral?) spreken van een geslaagde gedichtenweek. 

” ‘t zesuurjournaal”

Bib bezoek

Het is belangrijk dat zesdeklassers weten hoe een bib werkt. Daarom sprongen we op onze fiets en bezochten we de bib in Ranst.
De bibliothecaris leidde ons rond, leerde ons vlot met de computer werken, we zochten een boek voor een vriend(in) en maakten hier een leuk cadeautje van.

Rarara…

Wij schrijven een kaartje…rarara aan wie 😉

Springevent

Congo

 

Omdat onze wereld groter is dan Broechem alleen, stapten we samen op het vliegtuig naar Congo.

Daar dompelden we ons een dag onder in de plaatselijke cultuur. We openden een winkel, een café, een internetwinkel. Bezochten een markt, onderhielden ons huis, deden de was en kookten lekker eten. We overwonnen de nodige problemen en bouwden op het einde een feestje!!!!

Op het einde merkten we dat de mensen, verspreid over de hele wereld, meer op elkaar lijken dan dan we eerst dachten.

Zeeklassen

Voorbereiding zeeklassen

Natuurlijk gaan wij niet onvoorbereid op zeeklassen. Nu alle afspraken door de leerkrachten geregeld zijn, nu heel het weekschema staat als een huis ….is het enkel nog een kwestie om onze zandkasteel-skills aan te scherpen.

Daarom doken we met de hele klas de zandbak in, bespraken we plannen en bouwden we fantastische paleizen.

Talenten

Het is duidelijk dat in de zesde klas kinderen zitten met heel wat talenten. Vandaag gingen we er zelf naar op zoek. We kregen een heleboel (kleine) opdrachten, raadsels die we moesten oplossen. We kozen zelf de volgorde…..waar voel ik me comfortabel? Dit lukte aardig. Maar lukte dit ook nog wanneer (beurtelings) een leerling die klaar was de andere lln. wat mag ‘jennen’?

Raadsels oplossen terwijl de muziek hard staat?
Werken terwijl er een tornado opsteekt? (blazers bouw).
Nadenken terwijl de klas zich vult met rook? (rookmachine)
 
Een toffe manier om te laten zien dat we niet bang zijn van een uitdaging.

Vertrouwen

Het schooljaar is opnieuw begonnen.

Het zonnetje schijnt, we zien elkaar terug, we hebben er zin in!
 
Tijdens enkele opdrachten werd het ons snel duidelijk dat we elkaar nodig hebben, dat we op elkaar moeten en mogen vertrouwen.
Het woord “SAMEN” werd gepuzzeld en kreeg een belangrijke plaats vooraan in de klas. Iets om het hele jaar goed te onthouden !!!!

Facebook