Piratentocht anno 2013
En wij zijn de piraten…van de Kleine Kleine Neet!
En al wie niet bang is… die mag wel met ons mee!
In de middeleeuwen…
voorbereiding
We rollen van het ene project in het andere. Ridders, monniken, kruidenvrouwtjes, burchtenbouwers, herbergiers en keukenpersoneel… allen hebben ze wel zin in een feestje! Maar voor we in de teletijdmachine stappen, moeten we wel heel goed weten hoe het er allemaal aan toe ging in de ‘donkere’ middeleeuwen. De juf verwacht een goed uitgewerkte spreekbeurt aan het einde van de rit. Liefst met beeldmateriaal, leeraffiches, praatplaten enz…
meesterwerk
Zoals goede vaklui in de middeleeuwen maakt elke expertgroep zijn meesterwerk. En ‘amazing’… alweer staan tal van ouders en sympathisanten klaar met woord en daad om van dit alles een succes te maken. De middeleeuwse potagie pruttelt al snel boven het vuur, het brood wordt gebakken, het ridderspektakel geoefend, de bogen gespannen en de kruidenbrouwsels gemengd. Eén groepje trekt door Broechem op zoek naar sporen uit het verleden. Het feestmaal nadert!
feest
Na al dat leren en ambachtelijk gewroet vleien wij ons neer aan geschraagde tafels. Eerst natuurlijk onze handen wassen met het handwaswater dat de kruidenvrouwtjes meebrachten. Straks weten we ook wie de sjaal van Dame Margharita zal winnen en kunnen we de middeleeuwse geschriften bewonderen van de monniken. Dat kleine gaatje in onze buiken vullen we op met een flinke portie puddingkasteel. Zo slecht was dat nog niet… die middeleeuwen!
Wat kriebelt daar?
Project in klas vier betekent werken in expertgroepen om een boeiende tentoonstelling voor te bereiden. Samen met onze juffen, een meester in wording en enkele heel enthousiaste natuurouders bekwaamden we ons in verschillende kriebeldiertjes: oorwormen, lieveheersbeestjes, wormen, mieren, pissebedden en bijen. We dachten na over hun nut: humus maken, planten bestuiven, bladluizen eten,… Over hun vijanden, hun voeding en eten en gegeten worden. Daar hoorden natuurlijk enkele proefjes en experimenten bij. We zorgden ook voor zelfgemaakte nestgelegenheid: een bijenhotel, een oorwormenappartement, een wormenbak, een pissebeddenparadijs en een mierenstad.
Klas 1-2 en 3 bezochten de verschillende lokalen die we vulden met ons materiaal. De kriebologen van klas 4 toonden hun creaties en vertelden honderduit aan al die nieuwsgierige snuitjes. Na vier uur sloten ook de ouders aan om onze tentoonstelling te bewonderen.
Elektriciteit en borstelrobotjes
In het vierde zijn we zot van technologie en techniek. Elektriciteit … da’s denken en veel doen. Wanneer brandt het lampje wel of niet? Kan zout een lamp doen branden? Hoe maak je een goede stroomkring? Zin in nog meer van dat? Surf als de bliksem naar www.elektroclub.be en wordt een elektrogenie.
Wel drie jeugdmonitoren van het Jeugd Rode Kruis kwamen vandaag naar onze klas! Met veel praktijkoefeningen gidsten ze ons door de beginselen van de ‘eerste hulp’. We behandelden brandwonden, een bloedneus, huidwonden en leerden enkele verbanden leggen.
Gedichtendag
Bom, trom, bom…we verzonnen gedichten voor de wedstrijd van de Gouden Kameleon. Het thema dit jaar was ‘muziek’. Benieuwd naar onze pennevruchten? Klik dan hier
Meten is weten
Maatbekers om te gieten, papier om de oppervlakte te beleggen, meetwielen om de schaal te berekenen voor een maquette, … Zo leren wij meten, opdat we het nooit meer zouden vergeten. Klik hier om de foto’s te bekijken.
Het draait
Onze wereldbol mag dan wel draaien zonder motor of pedalen… maar de meeste spullen hebben echter spierkracht, elektriciteit, waterkracht of windkracht nodig om draaiende bewegingen te kunnen maken. We maakten zelf ook een aantal draaiende voorwerpen: een thaumatroop, een phenakistiscoop en een miniplanetarium. Een ontdekplek met tandwielen mocht in dit thema natuurlijk niet ontbreken.
Stop-motion
Op maandag 3 maart konden we gebruik maken van de modernste media-apparatuur van Jekino. In kleine groepjes leerden we stop-motion-filmpjes maken. Al gauw kregen we de kneepjes van het ‘animeren’ of ‘tot leven brengen’ in de vingers. En de oscar gaat naar…
De Harlem Shake
Een zee van tijd
Vertellen en verzinnen
Op maandag 25 februari trokken we naar het sprookjeshuis in ’t Rivierenhof. We luisterden naar het verhaal van Stan en de drakenmoeder. Wat was die Stan een slimme kerel! Daarna gingen we zelf aan de slag om te leren vertellen in de oostelijke vleugel van het kasteel. Via speelse inleefmomenten oefenden we de bouwstenen van een goed en fantasierijk verhaal. In groepjes verzonnen we zelf een sprookje. Aan het einde van de dag mochten we het aan de rest van de klas vertellen op het podium.
Van drankbrik tot portemonnee
Kan jij een tetrabrik omtoveren in een toffe portemonnee? Met een stappenplannetje lukte dat prima in onze klas. Als we hulp nodig hadden, mochten we beroep doen op een persoonlijke begeleider van klas 6. Er werd ijverig gemeten, geknipt en geplooid. Kijk maar!
Zelf afbreekbaar plastic maken
In afwachting van Julie van Green Belgium leerden we in de klas over grondstoffen.
Wist jij dat plastic gemaakt wordt van aardolie?
Veel plastic komt terecht in de zee.
Het vormt een ‘plastic soep’ met een oppervlakte van twee keer de Verenigde Staten!
Dat is dus linke soep! Maar wetenschappers zitten gelukkig niet stil. Tegenwoordig maakt men ook recycleerbaar bioplastic. We maakten in onze klas zelf afbreekbaar plastic op basis van zetmeel, glycerol en gedestilleerd water.
Cool, hé!
LABO
Julie van Green Belgium kwam ons op vrijdag 18 januari uitleggen wat er precies gebeurt met al het afval dat in ons afvalstraatje terechtkomt. Het afvalstraatje op onze school scoort nummer 3 op de ladder van Lansink! Hergebruiken staat met stip op 2. Maar het aller-, aller-, aller- en allerslimste is afval VOORKOMEN!
Doorschuifgroepen in klas 4
Op maandag en dinsdag werken we in groepjes. We krijgen allemaal een rol die we mogen oefenen : materiaalmeester, leider, tijdbewaker, bemiddelaar en al eens een keertje verslaggever.
Het leerstofaanbod is heel gevarieerd van muzisch, meten, getallen, taalschat, luisteren, tot…
Ook de computers en het digibord worden ingeschakeld. Klik op de foto om ons in actie te zien.
Drama : voorwerpen en toneeltjes
Voor de les drama verplaatsen we ons graag naar de turnzaal. Onze juf had dit keer een heleboel voorwerpen meegebracht. Na een opwarmertje op muziek mochten we een voorwerp nemen en er een kort toneeltje mee spelen. Er was wel een voorwaarde…
het voorwerp moest anders gebruikt worden dan gewoonlijk: een computermuis werd een hondje, een gieter een fluit, een emmer een hoed, een afwasborstel een kam… Aan fantasie ontbrak het ons niet!
Dat smaakt!
Met je smaakpapillen in je tong kan je 5 verschillende smaken herkennen : zout, zoet, zuur, bitter en umami. Maar ook je neus, ogen en zelfs je oren spelen een belangrijke rol bij het proeven van ons voedsel. Als echte proefleiders en proefkonijnen deden we enkele wetenschappelijke onderzoekjes in het thema ‘proeven met al je zintuigen’.
Verrukkelijk interessant!
Over de soep en de patatten
Op maandag 26 november bezochten we de tentoonstelling ‘Over de soep en de patatten’ in Technopolis.
Wat zit er in ons voedsel? Hoe gebeurt de vertering? Wat eten ze in verre landen?
Hoe wil de reclame ons beïnvloeden?
Op deze tentoonstelling kwamen we het allemaal te weten.
Na de middag verkenden we de andere zones in het gebouw. Experimenteren is FUN !
Klik hier om de foto’s van TECHNOPOLIS te bekijken.
Drama: ‘vriendschap’
Vriendschap is ….
… elkaar tonen wat we graag doen
… samen dansen op verschillende deuntjes (synchroon bewegen)
… iemand zoeken met dezelfde hobby (uitbeelden)
… samen een oplossing voor ruzie bedenken (pantomime)
Werken rond vriendschap
In het soemo-thema ‘vriendschap’ deden we enkele activiteiten om elkaar nog beter te leren kennen. Bij de werkvorm ‘handen’ vertelden we over onszelf.
De praatsteen ging van hand tot hand. Zo leerden we goed luisteren naar elkaar in ons groepje.
Met een vragenbingo kwamen we nieuwe dingen over elkaar te weten.
Halloween
Griezeldrama
Skeletten, vampieren, heksen, mummies, weerwolven en ander fraais kwamen aan bod in deze dramales (thema Halloween). Na wat opwarmingsoefeningen werkten de leerlingen een improvisatie uit aan de hand van een locatie en een griezelfiguur. Ze zetten met hun groepje een ‘stukje griezelfilm’ in elkaar en speelden het voor de anderen. Zoveel talent in deze klas!
We eindigden met het vampierenspel. Heerlijk akelig.
De ateliers
Met heel wat helpende handen van ouders en oma’s zetten de leerkrachten van klas 4 enkele inleefateliers op poten in het thema Halloween : beeld, muziek, techniek en drama… Griezel je graag mee?
Toonmoment
Het resultaat van de ateliers werd aan elkaar getoond. We hadden er veel plezier in.
Eetfestijn
De creatieve voormiddag eindigde met het oppeuzelen van de door onze kleine griezels gemaakte wurmen-spaghetti en slijmerige pompoenpannenkoekjes met rattenoogjes. Met een glaasje drakenbloed, of slakken-siroop werd dit een echt heksendiner.
Opruimers van het bos
Op een zonnige herfstdag trokken we met de natuurouders op kriebeldiertjes-safari. Loeppotjes, insectenzuigers, schepjes en zoekkaarten toverden we vlug uit onze ontdektassen. Speuren maar.
In de strooisellaag van het bos leek het wel een wildpark van kleine beestjes! We deden nog een duizendpotenrace en een muzisch tussendoortje.
Wil je onze vindsels wat van dichterbij Bekijken? Klik dan hier.
Spelletjes van lang geleden.
Pieter Bruegel zette omstreeks 1560 wel meer dan 80 kinderspelen neer op één schilderij. Vele ervan spelen we ruim 450 jaar later nog steeds. Samen met enkele ouders en grootouders beleefden we een toffe inleefnamiddag met spelletjes uit de oude doos. Aan bod kwamen : steltlopen, sjoelbak, reuzenmikado, trou madame, paapschieten en twee toptafels. Was dat plezant?
Nou en of!
Let’s do it Broechem!
Overal langs veld en wegen, kom je heel wat afval tegen…
Wel twee en een halve vuilzak zwerfafval verzamelden we in de Kapelstraat. Daar schrokken we toch van!
Foto’s van de hele actie vind je hier.
Mama Lucinda, een beetje vampier!
Wat doe je wanneer je ontdekt dat je mama niet is zoals andere mama’s?
Wanneer je merkt dat ze bloed drinkt in plaats van wijn en dat haar hoektanden wel heel erg lang zijn?
Tijdens deze muzikale voorstelling kregen we een inkijkje in het vreemde huishouden van een vampiermama, met 2 vreemde butlers en andere gekke bewoners van het huis… Bloedstollend grappig. Lachwekkend griezelig.
Daarna mochten we nog de handen schudden van Koen Van Biesen (auteur-componist van het luisterboek) en de andere acteurs bestoken met lastige vragen.
Zoek je graag mee naar de hersentjes van Tjeu in de kookpot? Klik dan op de foto hiernaast!