Middeleeuwse dag
In de sporen van Kapitein Eénoog
Borstelrobotjes en bibberbotjes
Van schaap tot draad
Erfgoed bovenbouw:
deze link brengt je naar alle activiteiten die klas 4,5 en 6 deden in hun ‘expertgroepen’
Schoolreis 4 en 5 : Bokrijk
Museum
Speeltuin
Elektriciteit
Statische en stromende elektriciteit. We leerden het verschil en ontdekten ‘de stroomkring’. Eureka, het lampje brandt!
Chocoladefabriek
De vierde en vijfde klas kregen het water in hun mond bij het betreden van de Chocoladetempel!
Film is cool
Kikkerperspectief, close up, … klik, klik, klik! We maakten een fotoverhaal in ‘photostory 3’. Twee weekjes later kwam Elke van Jekino naar onze klas om ons ‘stop motion’ aan te leren. Foto’s kan je HIER bekijken!
Benieuwd naar onze filmpjes? Bekijk hieronder enkele pareltjes!
Zuurtjes
Op dinsdag 4 februari wandelden klas 3 en 4 naar het cultureel centrum ‘Den Boomgaard’ om er een voorstelling van het boek ‘De zuurtjes’ bij te wonen. De schrijver Jaap Robben en de tekenaar Benjamin Leroy vertelde en tekende elk op hun beurt het verhaal van de 2 broers Huib en Harry Zuur.
Ga voor de spiegel staan en bekijk je gezicht. Lik van een citroen. Verandert er iets?
Neem nu een flinke hap uit je citroen. En nog een. Denk aan witlof, nagels die over een schoolbord gaan en soep van wc-blokjes.
Zoals jouw gezicht nu staat, zo kijken de broers Harry en Huibert Zuur altijd. En dat vinden ze nog fijn ook!
Samen verhalen verzinnen
Op 6 januari, de eerste dag na de kerstvakantie, trokken we erop uit richting ‘sprookjeshuis’. Daar startten we gezellig met een spannende sprookjesvertelling. Onze verbeelding werd al snel geprikkeld. Daarna volgde een workshop waarin we al spelend leerden verhalen verzinnen en in groepjes er zelf één te maken. Eerst maakten we personages en daarmee speelden we ons verhaal op een plank. Toen onze verhalen klaar waren, wachtte ons het podium. Daar vertelden we onze verhalen voor elkaar. Zo bekwaamden we ons in luisteren en spreken. Wat een toffe manier om die eerste schooldag van het nieuwe jaar samen door te brengen!
Toonmoment, sporen
Op dinsdag 17 december liep na de schooluren onze klas vol met geïnteresseerde familieleden. Kijk maar even mee hoe het er aan toeging…
Expertgroepen, sporen
Sporen van dieren, mensen, planten, schimmels, … Zes groepjes beten zich vast in hun onderwerp. Hoe kunnen we sporen zien? In welke omstandigheden groeien schimmels het best? Hoe kweek je champignons? Hoe groeien paddenstoelen? Deze onderzoeksvraagjes werden aangevuld met een quiz en een mindmap in het thema. Na enkele doe-dagen waren we 100 % klaar voor een toonmoment.
LABO
‘Restaurant La Clé’
Champignons kweken
Speuren naar sporen.
Dieren laten zich niet altijd zien, maar ze laten vaak aanwijzingen achter zodat we weten dat ze in de buurt waren. We speurden naar vraatsporen, woonsporen, krabsporen, uitwerpselen, geluiden enz… In het bos pronkten talloze paddenstoelen die hun sporen onder hun hoed voor ons verborgen hielden. Veel dank aan de natuurouders die ons mee op het juiste spoor hielpen!
Sporen uit het verleden.
In het gemeentehuis staat een tijdelijke tentoonstelling ‘Van neolitische boeren tot Merovingische graven’. Topstukken die werden opgegraven op twee verschillende sites in Groot-Ranst, zijn er tot 3 november te bezichtigen. Aan het Zevenbergenbos in Ranst (2007) hadden de archeologen op voorhand een vermoeden dat er wat te vinden zou zijn. Ze vonden er sporen die wel 5000 jaar oud waren! Het vroegmiddeleeuwse grafveld te Broechem kwam echter toevallig aan het licht toen grootvader De Wilde zijn spade in de grond stak. Wat een ontdekking!!! Er werden 510 graven en meer dan 2700 vondsten met grote zorg opgegraven (2001). Archeologe Joke legde ons haarfijn uit hoe dat allemaal gebeurde. Deze eeuwenoude sporen vertellen ons nu een boeiend verhaal over de gewone mensen uit een ver verleden.
Muzisch met juf Tinneke
Vanaf vandaag komt juf Tinneke om de 14 dagen naar onze klas op dinsdagvoormiddag. We zullen er werken rond muziek, drama, beeld, dans, enzovoort. Op deze startdag deden we kennismakingsspelletjes en leerden we alvast dat voor een goed stukje toneel, je best om de beurt je zegje doet. Ook bouwden we een fantasiedorp met rietjes en tegelvoegkruisjes. Tof hoor, juf Tinneke. We kijken alvast uit naar de volgende keer.
Een veilige plek voor Simba.
Simba wil een uitkijktoren. Liefst zo hoog mogelijk. Zo kan hij zien wanneer Scar er aankomt! Met stokken en elastiekjes maakten we in groepjes verschillende torens. Hierbij hielden we rekening met sterke driehoeken, stevige verbindingen, verankering, brede basis enz… Maar zijn die stokkentorens wel stevig genoeg? Klik op de foto en je weet het meteen.
Heerlijk!
Bijen zijn sociale dieren en leven samen, net zoals wij in onze klas. Ze hebben ook regeltjes en taken. Verder maken ze ook heerlijke honing. Tuur bracht een bijenraat mee en we mochten het gouden goedje er zo uit lepelen. Mmmmm….!
Een muis wordt een …
In de turnzaal lagen een heleboel voorwerpen in de grote cirkel. We mochten er onze fantasie op botvieren : een emmer werd een hoed, een bezem werd een alpenhoorn en dat ging zo maar door… Tot slot mochten we een verhaaltje spelen waarin een probleem werd opgelost met een zelfverzonnen voorwerp. Talent te over in klas 4!