SO-EMO

Facebook

 

 

 

 

SOEMO 26/06/2017 : Afscheid van onze meneertjes. 

Er is een groen meneertje opgedoken op onze school. Zijn naam is Mispunt. Gelukkig hebben we hem nog niet vaak gezien in De Sleutel. Hij zorgt ervoor dat kinderen zich onbeleefd gedragen. Hij maakt vriendschappen kapot, lacht kinderen uit, laat leerlingen speelgoed van anderen afpakken en nog veel meer stoute dingen. Meestal was hij dit schooljaar in een andere school in de buurt. Nu vraagt deze school aan ons of de lieve meneertjes eens niet vaker langs kunnen komen om deze onruststoker uit de weg te ruimen. 

We hielden een stemming. De vraag werd goedgekeurd.  

Volgend schooljaar zullen we onze heertjes dus niet meer zien. Zij hebben nog veel werk te verrichten in die andere school.     

Dat wil niet zeggen dat we alles maar op zijn beloop laten. Pesterijen zijn van alle tijden. Wij gaan ons concentreren op een anti-pestplan. Meer daarover volgend schooljaar. 

Daaag lieve meneertjes. 

15/05/2017 : Meneertje VRIENDSCHAP

Meneertje Geweldig vond het ‘GEWELDIG’ dat er in de spaardoosjes van Broederlijk Delen een dikke € 200 verzameld werd. Heel veel dank aan de kinderen die hiervoor extra hun best deden door een klusje op te knappen of hun zakgeld doneerden.

Tibbe en Ming zijn twee vrienden. Tibbe wil Ming een cadeau schenken maar hij weet niet wat. Hij hoort winkelende mensen zeggen dat er weer ‘niets ‘te vinden is in de stad. “Ah, hier moet ik zijn”, denkt Tibbe. En hij vindt inderdaad niets. Hij besluit dan maar ‘niets’ in een grote doos te stoppen. Ming is verbaasd wanneer hij zijn cadeau opent. “Maar er zit niets in”, zegt hij. Er zit echter heel veel in de doos : een leven lang vriendschap met Tibbe.

Meneertje Vriendschap weet dat je niet met iedereen beste vriend kan zijn maar hij vraagt wel dat we tegen iedereen vriendelijk zijn. Dat gaan wij proberen de laatste maanden van dit schooljaar.

Nu alle meneertjes de revue gepasseerd zijn, weten we dat EVENWAARDIGHEID, EERLIJKHEID, BELEEFDHEID, GEWELDLOOSHEID en VRIENDSCHAP de sleutels zijn van de schat die in onszelf verborgen zit.

De jarigen van maart en april kregen op hun beurt een attentie.

13/03/2017 : Meneertje GEWELDIG

‘The move tegen pesten’ … mooi liedje, mooi dansje. Maar handelen we er ook naar ? We deden een onderzoek naar de verschillen tussen ‘ruziemaken’, ‘plagen’ en ‘pesten’ door een stellingenspel te spelen.

Tijdens de middag blijkt het wel eens mis te lopen tussen het 4de en het 6de  bij het voetballen.  Maar op eigen initiatief gingen de leerlingen even rond de tafel zitten en maakten afspraken. Die schreven ze uit en ze hangen nu duidelijk zichtbaar aan de muur. Ook een stappenplan om ruzies op te lossen kan men hier raadplegen. Ruzie maken is iets van alle leeftijden en het is een leerproces om het weer bij te leggen of een andere oplossing te zoeken.

Daarna zongen we het soemo-lied en meneertje Geweldig gaat deze periode extra alert zijn op ‘geweldige’ kinderen.  De jarigen van januari en februari werden gevierd en kregen een bladwijzer met de wijze woorden van Herman Brusselmans : ‘Gebruik je vuist liever om in te lachen dan om er mee te slaan.’

 Dinsdag 10/01/2017: Meneertje Eerlijk

 

Meneertje Dankjewel wilde eerst de leerlingen van het 5e en 6e leerjaar heel erg bedanken voor hun enorme inzet bij het bakken van hun overheerlijke koekjes.  Samen hebben ze 290 euro bij elkaar gebakken.  Zo konden ze de 2 zelfgekozen “goede doelen”: Finado en De Tandem, blij maken met dit geld.  Een dikke MERCI!

We luisterden daarna naar een prachtig verhaal uit Griekenland.  Dat verhaal leerde ons dat wij allemaal soms wel eens de waarheid verdraaien.

Soms zeggen we een leugentje om bestwil of om iemand niet te kwetsen.                                                                Maar soms zeggen we bewust een leugen, ook al weten we dat we daarmee misschien iemand verdrietig maken.  Dat is wel jammer!  Meneertje Eerlijk hoopt dat we hier de volgende maanden extra op gaan letten!

De jarigen van november en december weren ook nog gevierd.

08/11/2016 : Meneertje AUB – Dankjewel.

soemo-dankjewel-8Meneertje Evenwaardig is nog niet helemaal tevreden. In het 1ste lj. hoorde hij wel eens een kindje zeggen : “Jij mag niet meedoen want jij stinkt.” In het 5de lj. hoorde hij woorden als ‘loser’. Niemand is bij ons op school een ‘mislukkeling’ ! Wij behandelen iedereen evenwaardig.

Daarom schakelt hij zijn vriend meneertje a.u.b.-dankjewel in. Hij geeft ons een taak : elke dag trekken de lln. een kaartje met een opdracht uit een enveloppe. Die opdracht kan bvb. zijn : Help vandaag iemand met opruimen, hou de deur voor iemand open, geef iemand een welgemeend compliment, …

Wij zeiden ook alstublieft tegen de stichting Think Pink want wij konden door onze Knoeselloop € 1267 schenken voor onderzoek naar kanker. Ook een dikke proficiat voor het engagement van Gëzim met de verkoop van lintjes en petten ! Tegelijk zeggen wij dankjewel omdat wij zo gezond zijn.

De kinderen die jarig waren in september en oktober werden gevierd.

 

Saved by the bell !

saved-by-bell-2016-14Wij dansten en zongen omdat wij gelukkig wel naar school mogen. We bedankten onze leerkrachten met een dikke knuffel. En met elke bel (het waren er duizend….) die danste in de lucht, stuurden wij onze wens de wereld in : Laat alle kinderen een plaatsje krijgen op school !!!’

SOEMO 06/09/’16 : Meneertje EVENWAARDIG.

soemo-sep-16-8Meneertje Evenwaardig heeft een schatkist bij. Onze nieuwe kindjes van het 1ste leerjaar kregen het voorrecht om er eens in te piepeloeren maar ze mochten nog niks verklappen. Wat bleek ? In de schatkist zagen ze zichzelf. Iedereen zag iemand anders : “Ik zie iemand met blonde staartjes.” “Ik zie een jongen met sproetjes.”,  enz. Inderdaad, we zijn allemaal anders maar op onze school is wel iedereen evenwaardig. Niemand is de baas. Daar gaat meneertje Evenwaardig op letten. Voor meneertje Vriendschap maakten we een wimpel en toen we de wimpel omdraaiden, verscheen het woord : EVENWAARDIG.

We zongen het soemo-lied en iedereen begreep dat er ook een schat in onszelf kan zitten. Daar gaan we dit nieuwe schooljaar écht ons best voor doen !

Daarna werden de jarigen van juli en augustus gevierd, we zongen en kregen een bladwijzer.

Soemo 03/05/2016 : meneertje Vriendschap.

soemo vriendschap (1)Vorige keer daagde meneertje Geweldig ons uit om zorgzaam met elkaar om te gaan. Hij vroeg de leerkrachten te helpen en ‘geweldige’ leerlingen te belonen met een vredesteken. Vandaag werden de vredestekens geteld. In het rapport werd benadrukt dat ‘de leerlingen heel lief voor elkaar zijn en zorgen dat onze anderstalige kindjes zich goed voelen in de groep’. De ‘Oscar’ voor de meest geweldige klas gaat naar … (tromgeroffel) : DE 1ste KLAS. Zij krijgen een deurhanger en een extra dagje zonder huiswerk.

Nu de zon zich wat meer laat zien merken we ook meer blije gezichten op. Natuurlijk kan niet iedereen onze vriend zijn maar we kunnen wel vriendelijk zijn tegenover elkaar. Dat is de opdracht van meneertje Blind Vertrouwen, ook wel meneertje Vriendschap genoemd. We kunnen vertrouwen op de groep. Om te tonen dat we allemaal tot één vriendengroep behoren zongen we samen het schoollied.

Kinderen, juffen en Peter ‘poetsman’ die in maart of april verjaarden, werden gevierd.

Nog een warme oproep voor de laatste maanden van het schooljaar : Dopjes zijn nog steeds welkom zodat er dit jaar misschien wel 6 hulphonden kunnen opgeleid worden.

Soemo 08/03/2016 : meneertje GEWELDIG

soemo maart 2016 (1)Vorige maand zongen en dansten we het anti-pestlied. Het waren mooie woorden maar heeft het lied ook geholpen ? We vroegen het aan Heertje Eerlijk. Hij had toch wel dingen gezien die niet door de beugel konden : woorden als ‘… als jij met X speelt, dan ben je mijn vriend niet meer ‘ of … iemand die met opzet pijn gedaan werd … of pesterijtjes via internet, … En dan had hij nog niet alles gezien. Dus werd het tijd om zijn vriend meneertje Geweldig erbij te halen. Die heeft een plan en roept de hulp van de juffen en de meesters in. Wanneer zij zien dat onze kinderen zich extra inzetten om het hun medeleerlingen aangenaam te maken, om een conflict uit te praten, om goed samen te werken en te spelen dan krijgen ze een vredesteken. De klas die de meeste tekens verzamelt, wordt uitgeroepen tot ‘De MEEST GEWELDIGE klas’ van de school.

Daarna zongen we het soemo-lied en werden de jarigen van januari en februari in de bloemetjes gezet.

DOPJESACTIE en G-sport

Ondertussen zijn de inleefdagen van mensen met een beperking voorbij en hebben we kunnen ervaren wat het is om slechthorend, doof, slechtziend, blind of minder mobiel te zijn. We deden aan rolstoelbasket, boccia, torbal en dovensport.G-sport (20)

Bovendien kwam een ervaringsdeskundige, de blinde maar zeer vlotte Kim Bols met haar blindengeleidehond Xpencer, ons tonen wat een meerwaarde het is om over een hulphond te mogen beschikken. Hij leidt Kim veilig door het verkeer, waarschuwt voor obstakels, duidt rateltikkers aan, toont waar een rustbank of een vuilnisbak staat, maakt duidelijk waar er een stoep of opstapje is en gidst ze haar naar een inkomdeur.  Als ze dit enkel met haar witte stok moet doen is het veel vermoeiender en voelt ze zich niet zo zelfzeker. Bovendien kun je tegen een witte stok niet praten of hem niet knuffelen.

Wil je meer weten over Kim Bols : www.visuelehandicap.be.

Natuurlijk is de opleiding van de hond niet makkelijk en goedkoop. Het duurt zo’n 3 jaar voor hij klaar is en het kost ca. € 25.000. Daar heb je al een knappe auto voor.

Daarom gaat onze school helpen met de DOPJESACTIE. Zoals eerder aangekondigd werd, zijn niet ALLE dopjes geschikt.

ALLEEN PLASTIC DOPJES VAN MINERAAL-EN SPUITWATER, FRISDRANKEN, FRUITSAP EN MELK.

NIET : Dopjes van vloeibare wasmiddelen, wasverzachters, spuitbussen, deksels       van choco, pindakaas, speculaaspasta, metaal, blik of (kroon)kurk.

DANK BIJ VOORBAAT !

 

SOEMO 12/01/2016 : DOPJESACTIE.

soemo jan 16 (9)Mensen met een beperking hebben het niet altijd makkelijk.                                      Wij gaan dit zelf ervaren op een aantal inleefdagen. Op maandag 18/01 sporten wij samen met andersvaliden. Op maandag 25/01 krijgen we bezoek van Kim Bols met haar blindengeleidehond.

De opleiding van dergelijke hond duurt 3 jaar en kost heel wat. Onze school gaat hierin haar bijdrage leveren. Hoe ? We hoeven alleen dopjes te verzamelen :

  • alle plastic dopjes van mineraal-en spuitwater, frisdranken, fruitsap en melk.
  • Dopjes van vloeibare wasmiddelen, wasverzachters en spuitbussen.
  • Deksels van choco, pindakaas, speculaaspasta als het papiertje er aan de binnenkant uit is.

GEEN dopjes van metaal, blik of kurk. Ook GEEN vieze dopjes (schimmel, vet, zand, vuil, …)

SOEMO 10/11/2015 : Meneertje AUB – Dankjewel.

Meneertje AUB-Dankjewel heeft een vriend bij die hij wil voorstellen. Hij heet Robby. Robby heeft het niet gemakkelijk. Zijn papa ligt in het ziekenhuis en mama staat er alleen voor. Hij heeft nog 2 broers en samen wonen ze in een klein huis. Robby droomt ervan om Rode Duivel te worden maar hij kan niet naar de A Soemo A-D 11-15 (14) (Kopie)voetbalclub want dat kost teveel geld. Doktersrekeningen, vervoer naar het ziekenhuis, de huishuur, … het wordt moeilijk voor mama alleen.   Zo zijn er nog veel mensen : 1 kind op 7 groeit op in armoede. Misschien kunnen we via Welzijnszorg ons steentje bijdragen ? Kunnen we niet eens aan de minister vragen of hij of zij het openbaar vervoer wat goedkoper maakt ? Dat iedereen in een degelijk huis kan wonen ? En dat de gezondheidszorg betaalbaar blijft ? Allen die willen, zetten hun handtekening op de petitie en die sturen we dan naar de minister.

We zingen het soemo-lied en de jarigen van september en oktober worden gevierd.

SOEMO 01/09/2015 : Meneertje Evenwaardig

soemo sep 2015 (5)De eerste schooldag. Nieuwe kleertjes, nieuwe boekentassen, nieuwe leerlingen. Tijd dus om de nieuwelingen eens voor te stellen en wat kennismakingsspelletjes te doen. De juffen noemden activiteiten op die ze graag deden. Wie dit beaamde ging zitten. Dan liepen we rond in de ruimte op muziek. We waren atomen. Wanneer de muziek stopte, riep de juf een getal. De atomen vormden een groepje met dit aantal en stelden zo een molecule voor. We kregen de kans om met elkaar een babbeltje te slaan. Na een KRAK – BOEM spatten de atomen terug uit elkaar. Ons eerste meneertje werd voorgesteld : Evenwaardig. Het gele heertje met oortjes die naar iedereen wil luisteren. Want, of we nu in het 1ste, 3de of 6de leerjaar zitten … we zijn allemaal evenwaardig. Daarom hangt er vanaf nu ook een sticker aan onze boekentas met de leuze ‘ Jij bent ok.’ De lln. van het 2de vertelden hoe ze zich vorig jaar voelden toen ze naar de grote school moesten komen. Sommigen vonden het spannend, anderen waren erg nieuwsgierig, sommigen waren ook wat bang. De nieuwe lln. stelden zich voor door de micro. We zongen ons soemo-lied en de jarigen van juli en augustus werden gevierd.

SOEMO MEI 2015 : Meneertje HOU VAST

Enkele leerlingen van het 3de leerjaar kunnen prachtig zingen en dansen. We konden dan ook genieten van een korte opvoering waarin ze duidelijk maakten dat vriendschap zo belangrijk is. Daarom maakten we een grote kring en hielden we, net zoals meneertje Hou Vast, onze handen vast. Meneertje Hou Vast zal er dan ook op toezien dat we mekaar helpen, samenwerken, samen spelen, samen opruimen en niemand uitsluiten.

Daarna zongen we het liedje ‘Er zit een schat verborgen in jezelf’ en we vierden de jarigen van maart en april.

HEERTJE VRIENDSCHAP

SOEMO 17/03/2015

Meneertje Vriendschap hoort graag lieve woordjes. Hij houdt ook van kinderen die lief met elkaar omgaan : al eens iets doen zonder er iets voor terug te willen, een speelgoedje mogen gebruiken, iemand anders laten voorgaan, een complimentje uitdelen, …

Natuurlijk kan niet iedereen onze beste vriend(in) zijn maar we kunnen wel tegen iedereen vriendelijk blijven. Dat is de uitdaging voor de volgende periode.

De jarigen van januari en februari werden uitgenodigd op het podium en er werd gezongen.

MENEERTJE  ALSJEBLIEF-DANKJEWEL

De kerstvakantie is achter de rug.  Er is  een cadeautje van onder de boom bij juf. Ilse blijven liggen en dat cadeautje krijgt juf. Ines.  Dankbaar maakt  ze het open. Waauw, chocolaatjes ! Op het zakje staat het woord ‘MERCI’.   Is dat niet het Franse woord voor ‘DANK JE WEL’? Bedankt voor het leuk samenwerken.

Dat zijn woordjes die we meer gaan gebruiken. Niet alleen omdat we iets krijgen maar ook voor goede handelingen van anderen : als iemand ons helpt, als iem. niet wringt aan de deur om eerst te staan, als iem. de deur voor je openhoudt, als iemand ons met zijn bal of spooner laat spelen. Dan gaan we positief reageren. Dat kan ook met onze lichaamstaal : een schouderklopje, een vriendelijke lach, …

Meneertje Alsjeblief Dankjewel is wit. De kleur van het licht want die figuur is een licht voor anderen. En vermits de dagen nu weer lichter gaan worden, is dit de opdracht voor de volgende periode.

We zingen ons soemo-lied en de jarigen van november en december worden gevierd.

Soemo oktober 2014: MENEERTJE EVENWAARDIG

Er werd vastgesteld dat heel wat leerlingen met een tattoo op hun hand rondliepen. Het was een hartje waarin ‘NO HATE’ stond. Dit was de beloning van meneertje Geweldig voor onze kinderen die extra hun best deden om geen hatelijke woorden of opmerkingen te gebruiken en op een conflictloze manier met elkaar om te gaan. En of het gelukt is ! De leerlingen toonden ook wat ze in de klas deden : het 2de en 3de lj. maakten een groot kruiswoord met woorden rond geweld of vrede. Het 4de en 6de verzonnen een vredesalfabet. Soms wel op rijm. En van het 5de leerjaar kregen we heuse poëzie te horen. Gedichten rond oorlog en vrede, één groepje componeerde wel een liedje dat ze door de micro kwamen zingen.

Dan keken we naar een filmpje waarin alle kleuren kibbelden om de belang- rijkste te zijn. Groen brengt leven, rood zorgt voor energie, blauw brengt stilte , geel brengt plezier, oranje : gezondheid, … Tot iemand zei : Domme kleuren ! Jullie zijn allemaal uniek maar allemaal even belangrijk. Als jullie zouden samenwerken zouden jullie een mooie regenboog vormen. Want alle kleuren zijn evenwaardig. Net zoals alle meneertjes evenwaardig zijn en alle mensen ook .

De jarigen van september/oktober werden gevierd en kregen een mooie bladwijzer cadeau.

Soemo september 2014 : MENEERTJE GEWELDIG

Meneertje Geweldig woont in een land waar de mensen niet kunnen praten… omdat ze geen woorden kennen. Ze kunnen hoesten, niezen, blazen, …  maar praten kunnen ze niet. Dat is gek.
Op een dag vindt hij een zakje met letters. Wat moet hij met die letterblokjes ?  Torentjes bouwen ? Puzzelen ? Hij kijkt om zich heen en zoekt een woord waar hij ‘ZON’ kan mee uitbeelden. Dat vindt hij een mooi woord want ze geeft licht en warmte. Zo zoekt hij nog veel mooie woorden. En de mensen vinden ze allemaal prachtig. Maar … per ongeluk komen er ook wel eens lelijke woorden uit het zakje, zoals ‘OORLOG’. Daar houdt meneertje Geweldig niet van. Hij schrijft die woorden in een zwart boekje en verstopt het heel goed.

Tot op een dag Mispunt het zwarte boekje met lelijke woorden weet te bemachtigen. Zo zijn ook de lelijke woorden de ronde beginnen te doen.

Onze leerlingen van ‘De Sleutel’ beloven aan meneertje Geweldig dat ze gaan proberen om deze woorden niet te gebruiken.

Op deze eerste schooldag zagen we ook veel nieuwe gezichtjes. Ze stelden zichzelf voor door de micro. Sommigen waren zelfs jarig geweest in de vakantie. Deze leerlingen kregen een bladwijzer en we zongen er een liedje voor.

Soemo juni 2014: MENEERTJE HOU VAST

Begin schooljaar 2013-2014 vonden we op school enkele mysterieuze voorwerpen. Deze bleken van ene Alfons Croymans te zijn. De nieuwsgierigheid   naar de afkomst van deze voorwerpen was de start voor het ontwerpend leren over ERFGOED. De lln. verkenden heel wat, deden voorstellen, schreven tekstjes en uiteindelijk werd het geheel gepresenteerd op onze opendeurdag van 25 mei.

In de levensbeschouwelijke lessen maakten we een ‘lapbook’ :  Iedereen bracht foto’s, objecten, verhalen, gedichtjes, herinneringen … mee die hen dierbaar waren of waar ze zich aan hechtten. Heel wat melktandjes, tutjes, knuffels, brevetten, medailles en foto’s konden we bewonderen. We versierden onze persoonlijke doos en algauw kwam het inzicht dat we verbonden zijn met onszelf, de ander, het materiële, de groep en de natuur.

Meneertje HOU VAST , het oranje figuurtje met zijn uitgestrekte handen, voelt zich verbonden, wil samenwerken, zich goed voelen in een groep, respect hebben voor het materiaal en de natuur. Dit beeldden we uit op de speelplaats.  We zongen ons lied ‘Er zit een schat verborgen in jezelf’ en de jarigen van april, mei en juni werden gevierd.

(speciale dank aan juf Christel voor het meebrengen van de talrijke dozen)

 

 

Soemo: maart 2014: Meneertje eerlijk

Afgelopen weken deden we aan G-sport. De lln. van de 5de en 6de klas konden kennis maken met bocce, boccia, torbal en zittend netbal. De kleintjes oefenden met brillen die het zicht belemmerden. We wandelden door een turnzaal met hindernissen, voelden aan ‘mysterieuze’ voorwerpen en telden ‘blind’ geld uit een portemonnee. Met een bal waarin een belletje zat, rolden we naar elkaar en moesten we volledig op ons gehoor vertrouwen. We probeerden met één hand onze schoenen aan te doen en openden de deur zonder handen. Dat bleek niet makkelijk te zijn en het verbaasde ons dat andersvaliden ook heel wat aan sport kunnen doen. Begin september zullen we er zeker meer van horen tijdens de Special Olympics die doorgaan in Antwerpen.
Toen haalde de juf de mattenklopper boven. Of was het een reuze-vliegenvanger ? Of misschien wel een tennisracket uit de vorige eeuw ? Wie sprak de waarheid ? En daar was meneertje Eerlijk. Hij zou graag hebben dat we eerlijk met elkaar omgaan : durven toegeven dat we ongelijk hadden, eerlijk ons gedacht zeggen zonder te kwetsen, iets vertellen zonder leugens of overdrijvingen. Zou ons dat lukken ?
We vierden de jarigen van februari en maart.

Soemo: Meneertje Evenwaardig

De afgelopen maanden werden door onze lln. voor de 50ste verjaardag van de Damiaanactie  stiftjes verkocht . Om één patiënt van tbc of lepra te genezen moesten we 7 pakketjes verkopen. Wat bleek ? We hebben met onze school 19,5 mensenlevens kunnen redden. We vonden dan ook dat we welverdiend het soemo-lied : ‘Er zit een schat verborgen in jezelf’ mochten zingen.

Daar kwam weer een nieuw heertje piepen : meneertje Evenwaardig. Hij vraagt aan ons om verdraagzaam te zijn. Sommige mensen zijn anders, zien er anders uit, denken iets anders of hebben kritiek op ons. Daar kunnen we misschien ook iets uit leren ? Meneertje Evenwaardig is geel van kleur zoals de zon. Dat komt omdat iedereen evenveel waard is op deze aarde. We luisterden naar een span- nend, waar gebeurd verhaal van een meisje die bewezen heeft dat andersvaliden heel wat kunnen presteren. Wij gaan dit volgende maand zelf beleven met G-sport.

Als slot vierden we de jarigen van december en januari. Deze lln. kregen een mooie bladwijzer.

 

Soemo: December : meneertje AUB-DANKJEWEL

Op de tonen van ‘Free Nelson Mandela’ en ‘Gimme hope Johanna’ kwamen we de turnzaal binnen. Ons toonmoment van meneertje Geweldig was aangebroken. Helaas was er afgelopen week een ‘GEWELDIGE’ meneer doodgegaan : Nelson Mandela. De lln. van de derde graad hielden er  een spreekbeurt over. Ook nog andere Nobelprijswinnaars van de Vrede passeerden de revue.

De lln. van het 4de toonden ons hun ‘Goed nieuwskrant’. Eindelijk eens wat artikels met positief nieuws. En de kinderen van het 3de zongen uit volle borst de ‘Cha cha cha tegen geweld’. Echte ‘Stars for life’ !

De kleinsten toonden ons hun tekening met hartenwens erin.

Met de intrede van de ruilkast waar we iets  mogen uitnemen wat we kunnen gebruiken en iets geven wat we kunnen missen,  zitten we bij ons meneertje AUB-DANKJEWEL. Sinterklaas bracht ons weer wat moois, de kerstcadeaus liggen al te wachten … allemaal toffe hebbedingetjes. Ook kunnen we met iets wat we niet kunnen vasthouden iemand blij maken : een vriendelijk woord, een bedankje, een leuke opmerking.  Misschien kunnen we ons ook inzetten voor zieke mensen ? Daarom doen we mee aan de Damiaan-actie. In januari komt iemand ons vertellen over mensen in India die lepra of TBC hebben. Met de opbrengst van stiftjes die we (ver)kopen, verzamelen we geld in voor medicijnen voor deze zieken.

Soemo: oktober 2013 : Meneertje GEWELDIG

Rosa Parks nam in Amerika de bus van haar werk terug naar huis. Rosa was een bruine vrouw en zoals de wet het voorschreef, mocht ze alleen achteraan plaatsnemen. Dat deed ze keurig. Toen stapten er nog mensen op en helaas had een blanke vrouw geen plaats meer. Ze vroeg of Rosa wou opstaan. Rosa weigerde : ze had immers ook betaald en ze zat op de juiste plaats. De politie werd er bijgehaald. Rosa werd gearresteerd.  Dat vonden velen niet eerlijk. Er ontstond protest.

Martin L. King hield de beroemde speech ‘ I have a dream …’ waarin hij een oproep deed tegen geweld.  Hij kreeg de Nobelprijs voor de vrede.

Ons meneertje Geweldig daagt ons ook uit om probleempjes geweldloos op te lossen. Hij houdt niet van ruzie. Vanachter het raam kijkt hij uit naar de speelplaats. Misschien krijgt iemand van ons ook wel eens een Prijs voor de Vrede ?

Klik hier om de foto’s te bekijken

Soemo: 2 september 2013

De vakantie is voorbij. Weer heel wat gedaan en gezien. En dan terug naar school. Voor sommigen een blij moment, voor anderen  wat met tegenzin.

‘s Morgens knutselden we een bril. Niet met échte glazen maar met dingen die we graag zouden zien: een strand met palmbomen, een liefdevol hartje, een diamant.

Het viel ons op dat er weer wat nieuwe gezichtjes verschenen in ‘De Sleutel’. Die moesten we beter leren kennen. Daarom deden we met de hele school een aantal kennismakingsspelletjes. : Dijenklets, telefoontje, ballen, enz.  Toen haalden we onze bril boven. We stapten eerst alleen op de speelplaats met onze bril op. De juf blies op haar fluitje en dan gingen we een partner zoeken. We keken in zijn/haar ogen en raadden wat hij graag zou willen zien. Als duo stapten we aan elkaar gelijmd verder tot het volgend fluitsignaal klonk. Weer zochten we een duo en deden hetzelfde. We waren dan al met vier. Op het einde kleefde heel de groep aan elkaar en vormden we een hecht team.

Meneertje Evenwaardig

Meneertje Evenwaardig maakte een wereldreis.  Hij kwam in Trinidad, Burkina Faso en India. Zo ontdekte hij dat niet alle mensen er hetzelfde uitzien, niet dezelfde kleren dragen, niet dezelfde taal spreken, niet in een gezin wonen met een mama en  een papa, … Dat was interessant ! Iedereen is verschillend maar toch evenwaardig.

Een schilderij in één kleur zou toch ook maar saai zijn ? Pas als er verschillende kleuren gebruikt worden, elke kleur in zijn verhouding, wordt het een interessant schilderij.

Meneertje Evenwaardig heeft oren en wil goed luisteren naar anderen. Hij wil de verschillen leren kennen en begrijpen. Daarom wil hij dat niemand de baas speelt. Want mensen zijn als  snoepjes. En als alle snoepjes hetzelfde zouden smaken, zouden ze niet meer zo lekker zijn  Het is de variatie die het zo leuk maakt.

We vierden de jarigen van maart en april en we zongen ons soemo-lied ‘Er zit een schat verborgen in jezelf’.

 

STOEPKRIJTACTIE

Op 11 maart kwam er een gekke kar onze turnzaal binnengerold. “Een mobiele school” werd er gezegd. “Hoe kan dit nu een school zijn ?” Wel ja, toen trokken ze aan beide kanten panelen uit en al gauw zagen we dat dit een hééél groot bord werd van wel 3 meter. Ook de achterkant hing vol met spelletjes, oefeningen, magneetjes, … er was zelfs een heuse poppenkast bij. Voor-en achterkant : 6 meter.We mochten er zelf mee aan de slag. Straathoekwerkers gaan met deze mobiele school de boer op in steden waar veel straatkinderen zijn. Dat is vooral in de arme wijken van Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Maar ook dichter bij ons in Europa, zelfs in Duitsland rijdt de mobiele school rond.

Zo’n kar maken en vervoeren, lesgevers opleiden, … dat kost allemaal veel geld. Daarom besloot ‘De Sleutel’ om te helpen en dat deden we op 22 april met de SKA : de stoepkrijtactie. Van iedereen die € 1,00 schonk, krijtten we de naam op onze speelplaats. Zo was het maandagavond een bonte mengeling van namen van lieve mensen die onze actie steunden. En weet je hoeveel centen er op onze teller stonden ? Wel € 1000,00.

 

Heertje alsjeblieft, dankjewel

Tijdens de maanden maart en april zullen we extra aandacht schenken aan hetgeen heertje Alsjeblieft, Dankjewel ons wil leren.
Zijn lievelingswoordjes zijn dankjewel, graag gedaan, alsjeblieft, proficiat, mooi zo…
Hij probeert iedereen steun en kracht te geven met zijn mond.  Dit doet hij door lieve woorden te zeggen tegen een ander.
Een uitdaging die toch de moeite waard is, niet !
Tijdens ons laatste schoolse SOEMO-moment werd dit heertje voorgesteld en werden ook de jarigen van januari en februari gevierd.
Zij ontvingen een bladwijzer met een zeer mooie tekst op.  Bekijk volgende foto’s aandachtig, dan kan je die tekst zeker terugvinden.

 

 

Heertje Vriendschap

Heertje Vriendschap nodigt ons uit om vriendelijk te zijn: glimlach en je krijgt vast een glimlach terug.
Doe eens iets voor iemand zonder iets terug te verwachten. Zeg eens vriendelijk een goeie dag.
Maak de wereld mooier door er zelf mee te beginnen.
Onze kids zaten gezellig in een grote kring en volgden het toneeltje en het verhaal van Kikker en Pad met open mondjes.
Tijdens het liedje “Vrolijke vrienden” haakten we onze armen in elkaar en maakten we er één grote, zingende vriendengroep van.
In het boekje “Blijmakertjes” mag iedereen zijn blije ervaringen kwijt via schrijfsels en tekeningen.
Met onze rode outfit en de hartjes op onze wangen toonden we dat we het rode heertje Vriendschap willen helpen zijn boodschap rond te dragen.

Vredesweek

Om de foto’s te bekijken, klik je op deze schatjes van klas 1!

 

Swimmy zegt : “We zwemmen heel dicht bij elkaar zodat we één grote vis lijken Dan kunnen we zonder gevaar de mooiste plekjes van de zee verkennen.”.   Zo leerden we dat we samen sterker staan dan alleen.
Het 1ste lj. knutselde van lapjes stof 16 Swimmy’s die dicht bij elkaar zwemmen zodat het één grote knuffelvis geworden is die geregeld door onze klas plonst.

Dan zongen we natuurlijk ook vredesliedjes : ’35 luchtballons’ en ‘De toverbal’ klonk uit onze (soms al verkouden) keeltjes.
We oefenden om ruzietjes op te lossen en leerden dat we dichte en verre vrienden hebben.

De groten schreven een brief naar dhr. Van Rompuy, voorzitter van de Europese Raad en vroegen hem om kordaat op te treden tegen de wreedheden in de wereld. We speelden het spel Rafa-rafa en ondervonden dat het niet zo vanzelfsprekend is om in een land met een andere taal en andere gewoonten te leven.   We bekeken ook de film ‘La Vita è Bella’.

 

 

 

September 2012

Op 3 september mochten we weer blijgezind al onze leerlingen, leerkrachten en ons ander personeel verwelkomen.
Ook heel wat nieuwe gezichten lachten ons tegemoet: de kindjes van het eerste leerjaar, enkele leerlingen in andere klassen en juf Els.
Om samen op weg te kunnen gaan , leerden we elkaar via een ja/nee-spel beter kennen.
In groepjes werden nog potloden in de regenboogkleuren uitgezocht en voorzien van voornaam en klas.
Uitgeknipt zullen al deze potloodjes een regenboog vormen in de refter.
De boodschap achter deze kleurenboog mag dit schooljaar zijn:
Ik heb respect voor jouw “kleur” ,respecteer jij dan ook mijn “kleur”.
“Kleur” staat hier dan voor onze eigenheden.
Het nieuwe soemo-schooljaar zal bol staan van “kleur”.

Meneertje (h) Eerlijk

Juf Ines schilderde een olieverfschilderij en verkocht het voor € 5000,00.
Juf Lynn mocht op het podium bij Clouseau komen en Koen droeg het liedje ‘Zie me graag’ voor haar op.
Juf Suzan liep ooit met een meterslange slang in haar nek.

Wie vertelt de waarheid ? Kon je het zien aan onze lichaamstaal ?

Eerlijkheid is een kwestie van vertrouwen. Het heeft met fairplay te maken, het volgen van afspraken die vooraf zijn overeengekomen. Het kunnen toegeven als je  fout was, het kunnen ‘sorry’ zeggen.
Ons nieuwe meneertje is het paarse heertje met het venster waar we kunnen doorzien, die we kunnen vertrouwen.

We maakten nieuwe speelplaatsafspraken, zongen het soemo-lied en vierden de jarigen van maart en april.

Klik hier om de foto’s te bekijken!

Februari 2012

Vandaag,5 maart, schoven we weer gezellig bij elkaar om een nieuw meneertje “Hou Vast” te verwelkomen tijdens ons SOEMO-moment.
Ons vorige project (We zijn tegen pesten! met heertje Geweldig) maakte toch het één en ander los bij de kids  !
Het werd heel stil toen enkele zinnetjes die  gepeste kinderen schreven AAN de pesters (anoniem) voorgelezen werden.
Vb. Jij voelt mijn pijn niet. Jij weet niet hoe bang ik ben. Ik word gepest. Stop daarmee !
Hopelijk is nu voor eens en voor altijd duidelijk : PESTEN MAG NOOIT !

Daarna puzzelden we “Hou vast” in elkaar.
Samenwerken,elkaar steunen,er voor elkaar zijn …. staan de komende twee maanden in de spotlight.
We oefenden alvast via spelletjes : de wolf en Roodkapje,zitten in een kringetje,je laten vallen en erop vertrouwen dat je maatje je opvangt!
De drie nieuwe speelplaatsafspraken werden toegelicht.
Uit onze keeltjes klonken nog : Er zit een schat verborgen in jezelf ! en… het verjaardagslied voor de jarigen van januari en februari.

 1 maart 2012 : complimentendag

Omdat complimentjes krijgen en geven zo leuk is, lieten we de internationale complimentendag niet zomaar voorbijgaan !
Onze kids konden op drie plaatsen op de speelplaats een “gratis complimentje”  afscheuren en dat aan iemand bezorgen.
Binnen de kortste keren was de voorraad uitgeput….maar liepen er wel vrolijke kinderen rond :blij met hun complimentje !
Zo kan SOEMO dus ook, elkaar gewoon een pluimpje geven !

 

 

 

 

 

Januari 2012

 

 

 

 

 

 

 

Op de eerste schooldag van 2012 verzamelden we allemaal in de turnzaal.
We maakten kennis met onze nieuwe poetsvrouw Diane (nu Maria met pensioen ging) en heetten haar van harte welkom.
Gezellig werd het ook bij het uitwisselen van “de beste wensen” !

Het vorige thema ” AUB-dank je wel” bracht iets prachtigs aan het licht: IEDEREEN op onze school is ergens knap in !!!
We stonden fier recht om te tonen dat we: beeld-knap, taal-knap, ik-knap, natuur-knap, samen-knap, reken-knap, doe-knap of muziek-knap zijn !
Ons nieuwe thema is “Geweldig”.
De pest- patatjes uit de toneeltjes deden een ander patatje steeds weer pijn door schoppen, duwen, schelden,…
Dat deed het patatje veel verdriet, want telkens na het pesten, verloor ze  een stuk van haar schil door de pesters !
Wij zullen in de klas verder werken rond “GEWELDIG dat jij niet pest ! “.
Na het overlopen van de  speelplaatsafspraken kregen de jarigen van november en december nog een lied en een kaart cadeau.
Eén ding is zeker: WIJ hebben het nieuwe jaar goed ingezet !

Menheertje Alsjeblieft-Dankjewel.

Op maandag 7 november werd ons nieuw soemo-werkthema voorgesteld: Meneertje Alsjeblief-Dankjewel.
Hierbij werd de klemtoon gelegd op onze talenten.
Het speelplaatscontract werd besproken en de jarigen (van september en oktober) werden gevierd.

Klik hier om de foto’s te bekijken.

 

Slotmoment vredesproject

Hiernaast enkele foto’s van het toonmoment van de vredesweek.

1e leerjaar: Toneel van Jip en Janneke
2e leerjaar: Gedicht: Brief aan de burgemeester
3e leerjaar: Oorlog- en vredeswoorden
4e leerjaar: Liedje: Morgen zal er vrede zijn (Marco Borsato)
5e leerjaar:
Speelplaatscontract
6e leerjaar: Recept voor de vrede

Soemo september 2011

Op een zonovergoten 1 september ontmoetten we elkaar op onze speelplaats.
Ons schooljaar  startten we met het SOEMO-thema : “Alle bloemen zijn mooi en toch nooit perfect”.
Een tuiltje tuinbloemen, klein, groot, groen, geel,.. werd bewonderd en gewaardeerd.
Een ” boeketje prachtige kinderen ” op het podium, met allerlei mooie kwaliteiten vertegenwoordigde alle kids op onze school.
Iedereen maakt onze “school-bloemen-tuin ” de moeite waard: de stille, creatieve, sportieve, uitbundige , actieve, rustige, gevoelige….kids en leerkrachten!
Ook de bloemen aan de poort vertonen allemaal een  “mankementje “: niets is perfect ….en toch mooi !
Moge het een ” fleurig ” schooljaar worden.
klik hier om de foto’s te bekijken

Soemo april – mei 2011

Soemo : Meneertje Vriendschap

Dinsdagvoormiddag 10 mei maakten we allemaal vriendschapsbandjes. De groten hielpen de kleintjes. Dit lukte al heel goed en zo leerden we dat we ook vriend kunnen zijn met iemand van een andere klas.  Na de middag dreven de regenwolken gelukkig voorbij en konden we op de speelplaats luisteren naar een mooi verhaal. Natuurlijk kan niet iedereen een goede vriend zijn maar we proberen wel tegen iedereen vriendelijk te zijn. Toen schonken we ons zelfgemaakt vriendschapsbandje aan een andere leerling. De volgende twee maanden gaan we oprecht vriendelijk zijn want iedereen verdient een complimentje. De leerlingen van het tweede leerjaar zongen een prachtig lied en we rondden af met een extra attentie voor de vele jarigen van de voorbije en toekomende maanden.

 

Soemo februari – maart 2011

Op maandag 14 maart verzamelden we in de turnzaal voor ons soemo-moment.
We mochten het vorige thema : “Hou Vast” mooi afsluiten met een prachtig voorbeeld van samen-werken tussen klas 3 en klas 5.
Ze knutselden een knap kunstwerk van hartjes en stelden het fier aan ons voor!
In ons nieuwe thema : “Eerlijk zijn” oefenen we in eerlijk zijn tegenover jezelf en anderen, fair-play, sorry zeggen en dit kunnen aanvaarden, je eigen mening kunnen zeggen, rekening houdend met het uniek zijn van jezelf en van de ander,….
Via een verhaal over de zoon van een keizer die een eerlijke bruid zocht, ontdekten we dat eerlijk zijn niet zo moeilijk is !
Als het niet waar is, zeg het dan niet ! Als het niet juist is, doe het dan niet !
Rond deze gedachte bieden we in maart en april talrijke boeiende oefenmogelijkheden.
Om af te ronden weerklonken deze liedjes nog door de zaal : ” Er zit een schat verborgen in jezelf” en “Het verjaardagslied voor de jarigen van januari en februari” .

Soemo januari 2011

Donderdag 13 januari sloten we samen het thema “AUB-Dankjewel” af in de turnzaal.
Klas 1 dankte met een liedje de herfst met al zijn heerlijkheden en heette de winter al dansend muzikaal welkom.
Er werd nog  gezongen: klas 6 bracht hun zelfgemaakte lied dat voor het “Glazen Huis” € 147 opbracht.
Door onze actie “Soep op de stoep” kon het mooie bedrag van € 555 worden overgemaakt!
Ons nieuwe thema luidt: “Hou vast“.(oranje mannetje + rood hartje + open handjes)
We willen in de klas werken rond: Hou vast …aan jezelf (jij bent OK !!), Hou vast …aan de ander. (durf hulp vragen,luister,…) …Hou vast ….aan de groep. (samen, in gelijkwaardigheid, naar een doel)
Dat dieren ook samenwerken zagen we bij het filmpje van een groep dolfijnen. Een deel van de dolfijnen omsingelt een school vissen en een ander deel kan dan toehappen .
We sloten af in één grote, zingende kring en in het midden…de jarigen van november en december.

Soemo december 2010

Onze Soep-op-de-Stoep-actie is een succes geweest.
Alle kinderen hebben tegen de sterren op groentjes gesneden, balletjes gerold en soep gegeten. De zelfgemaakte knolselder-, wortel-, tomaten- of zelfs witloofsoep smaakten overheerlijk bij dit koude weer.
Op dinsdag 21 december verschenen we zelfs in ‘De Gazet van Antwerpen’. We hadden toen al € 325,00 in onze collectebus. Daar hebben we de centjes die het oudercomité verdiende bijgeteld en zo kwamen we op €555.
Hiermee hopen we een mooie bijdrage te hebben geleverd voor ons project ‘Welzijnszorg’.

Soemo november 2010


Dinsdag 16 november werd het nieuwe soemo-mannetje voorgesteld : Alsjeblieft-dankjewel !
Juf Ilse en juf Ines vroegen onze medewerking voor de actie “Soep op de stoep”.
Al onze leerlingen zullen daarvoor op school soep maken en ze ‘s middags verkopen. Al de centjes worden geschonken aan een vereniging die zich inzet voor de “minder gegoeden” hier in ons eigen land.  Zo begrijpen onze kids dat al wat wij thuis  “gewoon” vinden,niet voor elke Belg evident is. Wij mogen daar dus echt wel dankbaar voor  zijn.
Klas 2 toonde nog op ludieke wijze dat iedereen op onze school uniek en dus heel waardevol is.
Onze jarigen van september en oktober werden vergast op een verjaardagslied uit al onze keeltjes en ze kregen een gepersonaliseerde boekenlegger.
Hopelijk leert mannetje “AUB-dankjewel” ons beleefdheid en dankbaarheid voor eenvoudige ,dagdagelijkse dingen!

 

 

Soemo september 2010

Onze soemo-werking startte op 1 september.
Goede kwaliteiten hebben we allemaal ! Twee van die dingen die we goed kunnen,schreven we duidelijk op onze handen.
Daarvoor hadden we reeds hulp nodig van onze medeleerlingen.
We dansten die kwaliteiten ook de wereld in op een vrolijk muziekje.
In groepjes zetten we onze handen met onze naam en onze kernkwaliteiten op grote gekleurde bladen.
Die worden later in de refter gehangen opdat iedereen op onze school zou zien dat elk persoon iets anders goed kan.
Om af te sluiten speelden we een balspel waarbij samenwerken van groot belang was.
Ook ons lied mocht niet ontbreken want wij weten allemaal : “Er zit een schat verborgen in  jezelf “.

Facebook